Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Beslutsmodeller, bland andra QFD(Quality Function Deployment), Pugh, FMEA(Fail Modes and Effect Analysis) och Kesselring
Introduktion till etik/moralfilosofi
Introduktion till jämställdhets- och likabehandlingsfrågor kopplade till design och produktutveckling
Aktuella regelverk och styrdokument för hållbar utveckling relevanta för produktion och produktutveckling
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Välja och använda beslutsmodeller för produktion och design utifrån givna förutsättningar
Ta fram relevanta kriterier och fatta strukturerade beslut för produktion och design av en produkt
Redogöra för gällande regelverk och styrdokument för hållbar utveckling relevanta för produktion och produktutveckling
Exemplifiera och diskutera aktuella utmaningar kopplade till hållbar utveckling inom produktion och produktutveckling
Argumentera för ett etiskt ställningstagande om hållbarhet och ingenjörsrollen utifrån olika perspektiv
Resonera kring en produkts/designs uttryck med utifrån samhällets normer kring JML(jämställdhet, mångfald och likabehandling)
Läraktiviteter
Kursen börjar med en kort föreläsningsserie som ger en introduktion och överblick över området. Här beskrivs systemteori, beslutsmodeller kopplat till organisationers vision, mål och strategier. Föreläsningarna adresserar etiska och moraliska aspekter på beslutsfattande såväl som hållbarhetsaspekter och JML. Innehållet examineras med tentamen.
Huvuddelen av kursen består av ett övningsblock med inlagda dialoger och reflektionstillfällen. Här behandlas de olika stegen i beslutsprocessen, och studenterna får gruppvis arbeta med ett fiktivt case som berör en komplex beslutssituation inom ett storföretag (exempelvis Scania, AstraZeneca). De olika uppgifterna bygger på varandra i en för varje steg ökande komplexitetsgrad vilket tränar studenten i systemiskt tänkande. Hålbarhetsaspekter är centrala i casets beslutsberedning och studenterna reflekterar i grupp kring olika etiska frågeställningar. Momentet examineras genom inlämningsuppgifter och tentamen.
Ett moment i kursen berör gällande regelverk och styrdokument för hållbar utveckling relevanta för produktion och produktutveckling. Denna del examineras med en kontrolltentamen.
Informera dessutom kursledaren om du har särskilda behov. Visa då upp intyg från Funka.
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
KON1 - Kontrollskrivning, 1,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Inlämningsuppgift ( INL1 )
Lärandemål: Resonera kring en produkts/designs uttryck utifrån samhällets normer kring JML (jämställdhet, mångfald och likabehandling)
Kontrollskrivning ( KON1 )
Lärandemål: Redogöra för gällande regelverk och styrdokument för hållbar utveckling relevanta för produktion och produktutveckling
Skriftlig tentamen ( TEN1 ) Hemtentamen & Munta
Lärandemål:
Argumentera för ett etiskt ställningstagande om hållbarhet och ingenjörsrollen utifrån olika perspektiv
Exemplifiera och diskutera aktuella utmaningar kopplade till hållbar utveckling inom produktion och produktutveckling
Övningar ( ÖVN1 )
Lärandemål:
Välja och använda beslutsmodeller för produktion och design utifrån givna förutsättningar
Ta fram relevanta kriterier och fatta strukturerade beslut för produktion och design av en produkt
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
I Canvas anges betygskriterierna för respektive lärandemål baserat på SOLO-taxonomin. Denna matris ser ut såhär:
Betyg
Bedömningsgrunder
A
Reflekterar över ämnesområdet som helhet och kan både teoretisera och generalisera företeelser inom området. Kan dra slutsatser av händelser i andra sammanhang än det uttalade i uppgiften och tillämpa teorier och modeller på företeelser i andra sammanhang. Kan reflektera över ur olika processer kan leda till olika resultat och analysera vilken av processerna som förmodligen skulle ge det bästa resultatet. Ger en bild av att inte bara förstå ämnet utan även kunna tillämpa kunskaperna på ett mer generellt sätt.
B
Mer än C men inte A
C
Presenterar fler och mer utvecklade argument på ett sätt som visar förståelse för frågan. Gör kopplingar till andra områden och ställer dem i relation till varandra. Förklarar processer på ett genomtänkt sätt som visar förståelse för orsak och verkan. Ger en bild av att arbeta utifrån förståelse för ämnet.
D
Mer än E men inte C
E
Presenterar få uppenbara argument på ett ytligt sätt utan djupare förklaring eller relevanta kopplingar till andra områden. Förklarar enklare processer utan något resonemang om orsak och verkan. Ger en bild av att snarare arbeta utifrån att minnas innehållet än att förstå det.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ändringar inför denna kursomgång
På kursutvärderingen vt 2020 framkom att studenterna har ibland svårigheter att förstå lärares bedömning av inlämningsuppgifter. I ÖNV-blocket kommer vi i år att eftersträva att ge tydligare feedback i de olika inlämningsuppgifterna som bedöms med P/F för att skapa ett kontinuerligt lärande genom kursen. På detta vis möjliggörs goda resultat på den slutliga inlämningen (som bedöms A-F).
KON1 bygger en föreläsning om regelsystemet inom EU. Denna del upplevdes som svår att ta till sig och kommer omarbetas till sin form men ha kvar samma innehåll.