TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
ÖVN1 - Övning, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Skriftlig tentamen ( TEN1 )
Övning ( ÖVN1 )
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Lärandemål 1
Lärandemål 1 examineras på seminarier samt tentamen. Lärandemål 1 betygssätts med P och F.
Betyget P
Studenten kan använda metoder och begrepp inom sannolikhetsteori för att lösa problem av standardkaraktär, samt använda ett i stort sätt korrekt matematiskt språk. Problemen inkluderar ett fåtal begrepp och kräver enkla tolkningar.
Lärandemål 2
Lärandemål 2 examineras på seminarier samt tentamen. Lärandemål 2 betygssätts med A, B, C, D, E, FX, och F.
Betyget E
Studenten kan använda metoder och begrepp inom statistik för att lösa problem av standardkaraktär, samt använda ett i stort sett korrekt matematiskt språk. Problemen inkluderar ett fåtal begrepp och kräver enkla tolkningar.
Betyget D
Betyget D innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E och till övervägande del för betyget C.
Betyget C
För betyget C krävs att lärandemålen är uppnådda för betyget E samt att:
Studenten med viss säkerhet kan använda metoder och begrepp inom statistik för att lösa mer avancerade problem, samt använda ett i stort sett korrekt matematiskt språk. Problemen kan inkludera flera begrepp och/eller kräva mer avancerade tolkningar.
Betyget B
Betyget B innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E, betyget C och till övervägande del för betyget A.
Betyget A
För betyget A krävs att lärandemålen är uppnådda för betyget E, betyget C samt att:
Studenten med god säkerhet kan använda metoder och begrepp inom statistik för att lösa mer avancerade problem, samt använda ett i stort sett korrekt matematiskt språk. Problemen kan inkludera flera begrepp och/eller kräva mer avancerade tolkningar.
Lärandemål 3-7
Lärandemål 3-7 betygsätts med P och F och examineras på laborationerna.
Lärandemål
Betygskriterium för P
Examineras på
Lärandemål 3.
Studenten ska uppskatta sannolikheter utifrån stickprov, samt jämföra resultat med teoretiskt erhållna värden.
Laboration 1
Lärandemål 4.
Studenten ska korrekt använda någon metodik för förbättringsarbete för att planera laborationen och dra slutsatser ur denna.
Laboration 2
Lärandemål 5.
Studenten ska korrekt använda begrepp inom beskrivande statistik och skapa olika diagram med hjälp av programvara för att illustrera data som erhålls under laborationen.
Laboration 2
Lärandemål 6.
Studenten ska genomföra en enkel analys av en tidsserie med hjälp av högpassfilter och lågpassfilter samt dra slutsatser ur denna.
Laboration 2
Lärandemål 7.
Studenten ska beräkna effekter, resultat och målvärde för ett flerfaktorförsök samt jämföra med experimentella resultat.
Laboration 3
Möjlighet till komplettering
Om man erhåller 8 poäng på del 1 (Sannolikhetsdelen), och minst 9 poäng på del 2 (Statistikdelen) (eller vice versa), får man betyget Fx på tentamen. Man har då rätt att komplettera muntligt. Det blir då en fråga från det området på del 1 eller del 2 som man hade svårast för.
Möjlighet till plussning
Plussning är tillåten. En student har rätt att tentera även om hen är godkänd på kursen.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ändringar inför denna kursomgång
Seminarier och seminarieprov har återinförts på grund av minskad smittspridning.
Kontakter
Kommunikation i kursen
För frågor av administrativ karaktär t.ex. gällande registrering hänvisar jag till
Tveka inte att höra av er om ni har frågor om själva kursen, t.ex. om uppgifter i boken. Enklast nås jag på e-post oswaldf@kth.se men jag kan oftast även nås på telefon 08-790 94 76.
Tveka inte att höra av er om ni har frågor om själva kursen, t.ex. om uppgifter i boken. Enklast nås jag på e-post oswaldf@kth.se men jag kan oftast även nås på telefon 08-790 94 76.