Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2023
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Syftet är att kursdeltagarna efter avklarad kurs ska förstå hur olika typer av industriella verksamheter utformas och leds och vara förberedda för att medverka i analys och implementering av industriella verksamhetsstrategier. Kursen ger en introduktion till centrala begrepp och modeller inom området verksamhetsledning. Olika sätt att utforma verksamheten belyses genom att flaskhalsar och begränsningar i resurser och processer analyseras och kopplas till kostnader för resursförbrukning och prestanda. Olika typer av analysmodeller presenteras och strategival för verksamhetsutveckling diskuteras. Specifika perspektiv som ansvarstagande och hållbarhet lyfts fram. Kursen består av tematiska moduler som innehåller föreläsningar om grundläggande begrepp och modeller samt numeriska övningar, seminarier och företagsspel som fördjupar och konkretiserar lärandet.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Förklara hur industriella och andra verksamheter kan utformas samt hur nya tekniska lösningar påverkar processval och processutformning,
2. Förklara hur värdeskapande processer kan planeras och styras och hur externa osäkerheter och störningar påverkar beslut om kapacitetsdimensionering, både i tillverknings- och i tjänsteverksamheter,
3. Förklara hur verksamhetsprocesser kan utformas och organiseras med utgångspunkt i mänskliga förutsättningar och behov,
4. Förklara hur företag kan utforma, planera och styra sina försörjningskedjor på ett optimalt sätt,
5. Förklara hur företag kan organisera och leda utveckling av nya värderbjudanden, både vad gäller varu- och tjänsteinnovationer,
6. Beskriva olika verksamhetsstrategier och förklara hur dessa kan användas för att realisera en övergripande företagsstrategi och identifiera vilka möjligheter och hinder som kan finnas i industriellt strategiarbete,
7. Förklara hur ansvarstagande och hållbarhet kan införlivas i strategiarbetet.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
TENA - Tentamen, 5,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.