Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ME1010 Organisation och kunskapsintensivt arbete 6.0 hp

Kurs-PM HT 2024-51198

Version 1 – 2024-08-26 09:09:09

Kursomgång

HT 2024-51198 (Startdatum 2024-08-26, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Industriell ekonomi och organisation

Kurs-PM HT 2024

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2023

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Föreläsningar kring organisation, verksamhetsledning, projektledning, hållbart arbete, gruppdynamik, team, motivationsteorier, självledarskap, kreativitet mm.

Kursen baseras på en kombination av föreläsningar om teorier och modeller, gästföreläsning från kunskapsintensiva företag samt inlämningar individuellt och i grupp.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att teknologen ska förstå och tillägna sig perspektiv på kunskapsintensivt arbete samt förberedas inför framtida befattningar inom kunskapsintensiva branscher. Kursen ska också ge en teoretisk grund för fortsättningskurser inom organisation och ledarskap.

Efter fullgjord kurs skall studenterna kunna:

  1. Redogöra för vad som kännetecknar kunskapsintensivt arbete samt demonstrera kunskap om olika sätt att organisera denna slags verksamheter och relatera till omständigheter som gör dessa mer eller mindre lämpliga.
  2. Kartlägga ledningsutmaningar relaterat till kunskapsintensivt arbete utifrån medarbetar- och ledningsperspektiv.
  3. Redogöra för de viktigaste forskningsbaserade teorierna och kunskapsområdena för ledning och organisering av kunskapsintensivt arbete.
  4. Beskriva och kritiskt diskutera hur man i kunskapsintensiva verksamheter kan och bör ta hänsyn till social hållbarhet.
  5. Analysera ledningsutmaningar relaterat till kunskapsintensivt arbete utifrån både medarbetar- och ledningsperspektiv.

Läraktiviteter

Kursen har fem Lärandemål som anger vilken kunskap varje godkänd student ska ha tillgodogjort sig när kursen är avslutad. Baserat på dessa lärandemål har läraktiviteter och examinationsuppgifter utformats så att kursansvarig och examinator kan bedöma att denna kunskap har inhämtats hos varje kursdeltagare.

De viktigaste läraktiviteterna är föreläsningar, seminarier, en reflektionsbaserad inlämningsuppgift samt intervjuprojektet. Alla kursdeltagarna förväntas också att inhämta kunskap via egenstudier.

De viktigaste examinationsuppgifterna i denna kurs är intervjuprojektet (gruppbaserat), en individuell inlämningsuppgift, samt två individuella datorbaserade kontrollskrivningar som genomförs under period 1.

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Kurslitteraturen är boken Nya perspektiv på organisation och ledarskap av Lee G Bolman och Terrence E Deal, 7:e upplagan (2024), Lund: Studentlitteratur.

I kurslitteraturen ingår även artiklar som är tillgängliga via kurshemsidan.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL3 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
  • KON1 - Kontrollskrivning, 1,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • KON2 - Kontrollskrivning, 1,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO3 - Projekt, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
  • PRO4 - Projekt, 1,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

INL3 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp (P/F)

INL3 är en individuell inlämningsuppgift som avslutar kursen. Uppgiften avser en reflektion över det egna lärandet under kursen, med särskilt fokus på social hållbarhet. Den examinerar lärandemål nr 4. Detaljerade instruktioner och betygskriterier framgår av uppgiftsinstruktionen i Canvas.

KON1 - Kontrollskrivning, 1,0 hp (A-F)

KON1 är en individuell digital kontrollskrivning under kursens inledande veckor. Kontrollskrivningen examinerar kursboken med avseende på de fyra grundläggande perspektiven i organisations- och managementläran; strukturellt perspektiv, HR-perspektiv, politiskt perspektiv samt symboliskt/kulturellt perspektiv. Kontrollskrivningen examinerar lärandemål nr 1. Detaljerade instruktioner och betygskriterier meddelas via Canvas.

KON2 - Kontrollskrivning, 1,0 hp (A-F)

KON2 är en individuell digital kontrollskrivning under kursens avslutande veckor. Kontrollskrivningen examinerar förmågan att analysera ledningsutmaningar utifrån både lednings- och medarbetarperspektiv, med hjälp av de teorier och modeller vi tagit upp under kursens gång. Kontrollskrivningen examinerar lärandemål nr 2. Detaljerade instruktioner och betygskriterier meddelas via Canvas.

PRO3 - Projekt, 2,0 hp (P/F)

Inom ramen för kursen genomför studenterna i grupp en intervjustudie med en yrkesverksam person. Syftet med intervjuprojektet är att studenterna ska lära sig mer om ledarskap och organisering av arbete i praktiken, att förstå teorierna med hjälp av praktiska tillämpningar samt använda intervjun för att kritiskt reflektera kring den teori kursen tar upp.

Intervjuprojektet inleds inom ramen för momentet PRO3 med två steg, som båda måste slutföras och godkännas för att momentet skall examineras som godkänt/pass:

Projektrapport steg 1 - projektplan och teori. Detta är en inlämningsuppgift som skall innehålla gruppens planering för att framgångsrikt kunna lämna in slutrapporten i steg 3 (se nedan), samt en summering av de teorier och modeller som gruppen avser att basera sin intervjuguide och analys på.

Projektrapport steg 2 - feedbackrapport på intervjuguiden. Detta är en inlämningsuppgift där gruppen presenterar sin intervjuguide inklusive feedback och förbättringar på intervjuguiden. 

PRO3 examinerar lärandemål nr 5. Detaljerade instruktioner och betygskriterier meddelas via Canvas.

PRO4 - Projekt, 1,0 hp (A-F)

Intervjuprojektet avslutas inom ramen för momentet PRO4 med:

Projektrapport steg 3 - slutrapport. Denna rapport skall förutom utvecklade teoretiska grunder innehålla en metodbeskrivning, en redogörelse för vad som kom fram under intervjun, en analys av intervjun i relation till teorin, samt slutsatser/lärdomar som gruppen tar med sig. 

PRO4 examinerar lärandemål nr 3. Detaljerade instruktioner och betygskriterier meddelas via Canvas.

Slutbetyg på kursen (A-F)

För att erhålla slutbetyg måste man vara registrerad på kursen samt terminsregistrerad på KTH.

Slutbetyg för kursen kan bli A, B, C, D, E (som alla betyder godkänt). Inget slutbetyg ges förrän samtliga moment är godkända. Kursen rapporteras in i Ladok i form av de ovan beskrivna fem examinationsmomenten (INL3, PRO3, PRO4, KON1 & KON2).

Slutbetygen viktas mellan de moment som bedöms på skalan A-F enligt följande:

Examinations-moment

Poäng (hp)

A

B

C

D

E

PRO4

1

5

4

3

2

1

KON1

1

5

4

3

2

1

KON2

1

5

4

3

2

1

Viktning = (PRO4 + KON1 + KON2) /3

Decimalavrundning: 0,5 uppåt & <0,5 neråt

Slutbetyg

A

B

C

D

E

Summa vid viktning

4,5

4,5> B 3,5

3,5> C 2,5

2,5> 1,5

1,5> E 1

 

Övriga krav för slutbetyg

Obligatorisk närvaro på vissa kursmoment.

Möjlighet till komplettering

Momenten INL3, PRO3 och PRO4 kan vid underkänt kompletteras upp till godkänt/pass efter bedömning av examinator.

Momenten KON1 och KON2 kan vid underkänt kompletteras upp till godkänt/E om examinator bedömer att erhållet resultat motsvarar betyget Fx. I övrigt hänvisas till de om-kontrollskrivningar som arrangeras vid kursens slut.

Resultatrapportering

Uppnådda resultat på kursen dokumenteras löpande via omdömesboken i Canvas. Varje examinationsmoment rapporteras in separat till betygsdatabasen Ladok. 

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Kursen bygger på aktivt eget arbete, individuellt och i grupp, med löpande uppgifter. Plagiering är inte tillåtet (se https://www.kth.se/student/stod/studier/fusk-1.997287 ). Det är inte heller tillåtet att lämna in en uppgift under eget namn om du inte själv har skapat det material du lämnar in. Vid hänvisning till andras material ska tydlig källhänvisning ske.

Information om vad som räknas som plagiering och hur plagieringskontroll sker för denna kurs kommer att ges under kursens gång. Bland åtgärderna kan nämnas att vi, med hjälp av lärplattformen Canvas, gör automatisk plagieringskontroll av alla inlämnade bidrag. Denna innebär bl.a. kontroll av att inlämnade svar verkligen är unika (d.v.s. att svaren bygger på egna exempel, resonemang etc.). Inlämnade uppgifter jämförs också med tidigare års inlämningar. 

Ytterligare Information

Ändringar inför denna kursomgång

Inför kursomgången HT24 har kursboken ändrats. Innehållet i den individuella inlämningsuppgiften INL3 har ändrats. PRO4 har ändrats från att vara en individuell uppgift till en gruppbaserad.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2024-08-26

Kursomgång

  • HT 2024-51198

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Industriell ekonomi och organisation

Kontakter

Kommunikation i kursen

Kursadministration och kurskommunikation sker via kurshemsidan i Canvas:

https://canvas.kth.se/courses/49354/ 

Kursansvarig

Lärare

Examinator