Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i specialpedagogikens tvärvetenskapliga karaktär. I kursen behandlas hur synen på specialpedagogiska frågor varierar utifrån olika vetenskapliga utgångspunkter och vid olika historiska perioder. Individuella, samhälleliga och organisatoriska faktorers betydelse för elevens lärande och socialisation lyfts fram.
I fokus ställs skolans ansvar att ge alla elever förutsättningar för lärande oberoende av funktionsnedsättning, etnicitet, genus och social klass. Vidare behandlas hur undervisningens organisering kan få konsekvenser för processer av social exkludering och inkludering.
Kursen behandlar olika möjligheter att i samverkan med andra arbeta förebyggande och identifiera hinder för utveckling och lärande på såväl samhälls- och skolnivå som på individnivå, liksom vägar att undanröja dessa hinder. Vidare belyses olika former av specialpedagogiska insatser och stödresurser i och utanför skolan.
För att tillgodose studentens kunskaper om specialpedagogisk tillämpning i relevanta undervisningsämnen orienterar kursen mot utbildningens huvudsakliga undervisningsområde/n.
Kursens verksamhetsförlagda utbildning, 1 hp, ger den blivande läraren kunskap om specialpedagogisk verksamhet inom relevant undervisningsområde.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska student kunna:
- problematisera hur elevers rätt till delaktighet och lärande tillgodoses i skolan med hänvisning till nationella och internationella styrdokument,
- beskriva hur synsätt på utvecklings- och lärandeproblem, utifrån individuella, samhälleliga och organisatoriska faktorer, kan få betydelse för elevers lärande och socialisation,
- beskriva och diskutera specialpedagogiska frågor i ett historiskt och nutida perspektiv och utifrån olika teoretiska utgångspunkter.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Kurslitteratur och läsanvisningar finns på Canvas.
EXA1 - Muntlig och skriftlig gruppuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
EXA2 - Skriftlig individuell uppgift, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För att få godkänt betyg på kursen som helhet krävs deltagande vid schemalagda seminarier, godkänt resultat på gruppuppgift genomförd utifrån verksamhetsförlagt besök samt lägst betygsgraden E på den skriftliga individuella uppgiften.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.