Skip to main content
Till KTH:s startsida

LS1496 Kinesiska B1 för ingenjörer 7.5 credits

Kurs-PM VT 2022-60815

Version 1 – 2022-04-21 23:12:38

Kursomgång

VT 2022-1 (Startdatum 2022-01-20, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM VT 2022

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen bygger vidare på kurserna på lägre nivå med fortsatt inlärning av satsmönster för vardaglig talad rikskinesiska och uppbyggnad av ett central tecken- och ordförråd. Till detta kommer ett ökat antal skriv- och översättningsövningar med ett ökat inslag av skriftlig, formell och fackspråklig kinesiska av olika slag. Realiainslag om Kina, kinesiska kultur, samhälle och teknisk utveckling. Kursen omfattar ungefär 330 nya skrivtecken.

Lärandemål

Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå B1 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.

Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:

• identifiera toner och stavelser i normalt talad rikskinesiska
• förstå och använda vardagliga och vissa mer formellt använda satsmönster
• förstå och läsa upp vissa texter av vardaglig och fackspråksmässig natur
• samtala och argumentera på ett informellt sätt om ämnen av personligt intresse eller med anknytning till vardagslivet, aktuella händelser eller teknik
• redogöra för åsikter och planer, återberätta händelseförlopp och beskriva intryck och erfarenheter som rör vardags- och arbetsliv eller teknik
• översätta texter av vardaglig och enklare fackspråksmässig natur från kinesiska till svenska

Detaljplanering

Checklistan för lärande (KTH Kinesiska B 1) kinesiska@KTH

 

Kapitel 1

Ord: https://tinyurl.com/y7pvo2nm

Text: översätt texten, läsa högt texten, markera ut delarna som du inte förstår (läroboken)

Övningar: översättning mellan kinesiska och svenska (läroboken)

Muntlig presentation. Vänligen skriva ner din presentation (övningsblad).

Läsförståelse (övningsblad).

 

Kapitel 2

Ord: https://tinyurl.com/yb6ew63u

Text: översätt texten, läsa högt texten, markera ut delarna som du inte förstår (läroboken)

Övningar: översättning mellan kinesiska och svenska (läroboken)

Muntlig presentation. Vänligen skriva ner din presentation (övningsblad).

Läsförståelse (övningsblad).

 

 

Kapitel 3

Ord: https://tinyurl.com/y9c2xj8k

Text: översätt texten, läsa högt texten, markera ut delarna som du inte förstår (läroboken)

Övningar: översättning mellan kinesiska och svenska (läroboken)

Muntlig presentation. Vänligen skriva ner din presentation (övningsblad).

Läsförståelse (övningsblad).

 

 

Kapitel 4

Ord:  https://tinyurl.com/y9j7wbxo

Text: översätt texten, läsa högt texten, markera ut delarna som du inte förstår (läroboken)

Övningar: översättning mellan kinesiska och svenska (läroboken)

Muntlig presentation. Vänligen skriva ner din presentation (övningsblad).

Läsförståelse (övningsblad).

 

 

Kapitel 5

Ord: https://tinyurl.com/y8e3b6p3

Text: översätt texten, läsa högt texten, markera ut delarna som du inte förstår (läroboken)

Övningar: översättning mellan kinesiska och svenska (läroboken)

Muntlig presentation. Vänligen skriva ner din presentation (övningsblad).

Läsförståelse (övningsblad).

 

 

Kapitel 6

Ord:  https://tinyurl.com/ybwmqu2b

Text: översätt texten, läsa högt texten, markera ut delarna som du inte förstår (läroboken)

Övningar: översättning mellan kinesiska och svenska (läroboken)

Muntlig presentation. Vänligen skriva ner din presentation (övningsblad).

Läsförståelse (övningsblad).

 

 

Kapitel 7

Ord: https://tinyurl.com/y8vhnto2

Text: översätt texten, läsa högt texten, markera ut delarna som du inte förstår (läroboken)

Övningar: översättning mellan kinesiska och svenska (läroboken)

Muntlig presentation. Vänligen skriva ner din presentation (övningsblad).

Läsförståelse (övningsblad).

 

Kapitel 8

Ord: https://tinyurl.com/y7zvnrbh

Text: översätt texten, läsa högt texten, markera ut delarna som du inte förstår (läroboken)

Övningar: översättning mellan kinesiska och svenska (läroboken)

Muntlig presentation. Vänligen skriva ner din presentation (övningsblad).

Läsförståelse (övningsblad).

 

Kapitel 9

Ord: https://tinyurl.com/yd75r4a4

Text: översätt texten, läsa högt texten, markera ut delarna som du inte förstår (läroboken)

Övningar: översättning mellan kinesiska och svenska (läroboken)

Muntlig presentation. Vänligen skriva ner din presentation (övningsblad).

Läsförståelse (övningsblad).

 

 

Kapitel 10

Ord: https://tinyurl.com/y8r558tk

Text: översätt texten, läsa högt texten, markera ut delarna som du inte förstår (läroboken)

Övningar: översättning mellan kinesiska och svenska (läroboken)

Muntlig presentation. Vänligen skriva ner din presentation (övningsblad).

Läsförståelse (övningsblad).

 

 

 

 


Schema VT-2022-447
Schema VT-2021-727
Schema VT-2021-985

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Materialer är utvald av läraren och delas ut i början av kursen. 

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
  • LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Kontrolluppgift ( KONA )

Löpande examination ( LEXA )

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2022-01-20

Kursomgång

  • VT 2022-60815

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter

Kursansvarig

Lärare

Examinator