Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen bygger vidare på lägre kurser med fortsatt inlärning av de vanligaste och viktigaste satsmönstren för vardaglig talad rikskinesiska och uppbyggnad av ett centralt tecken- och ordförråd. Därtill kommer skriv- och översättningsövningar samt en introduktion till skriftlig och fackspråklig kinesiska. Realiainslag om Kina, kinesiska kultur, samhälle och teknisk utveckling. Kursen omfattar ca. 330 nya skrivtecken.
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå A2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
• identifiera toner och stavelser i tydligt talad rikskinesiska • förstå och använda vardagligt använda satsmönster i tal och skrift • förstå och läsa upp enklare texter • hålla korta och enkla presentationer över ett förberett ämne • använda språket muntligt och skriftligt i vardagliga situationer och enkla arbetssituationer • delta i samtal som kräver ett enkelt och direkt utbyte av information om kända ämnen • översätta enkla texter från kinesiska till svenska
LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kontrolluppgift ( KONA )
Löpande examination ( LEXA )
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända 75 % närvarokrav
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.