Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Realia
Kursens realiadel är en introduktion till Kina och kinesisk kultur som spänner från geografi, historia, religion och filosofi till dagens samhällssystem, demografi, och andra centrala teman och företeelser. Syftet är att ge kunskaper om hur Kina och den kinesiska kulturen utvecklats för att möjliggöra en djupare förståelse av dagspolitiska händelser, förändringsprocesser och teknisk utveckling, samt öka förmågan till framgångsrik kommunikation över kulturgränser.
Språk
Efter genomgång av uttal, transkriptionssystemet pinyin, grammatik och de kinesiska skrivtecknens historia, principer och skrivkonst, lärs vanliga satsmönster och ord in. Skrivövningar görs främst för hand, men också med dator/mobil. Den praktiska språkträningen inriktas på vardaglig talad rikskinesiska (mandarin/putonghua). Kursen omfattar ca 130 skrivtecken.
Lärandemål
Lärandemålen för kursens språkdel ligger huvudsakligen på nivå A1.1 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
Realia
• redogöra för relevanta perspektiv på Kinas kultur och samhälle som begrepp och som studieobjekt
• redovisa grundläggande faktakunskaper om skeenden och förhållanden i Kinas historia och samtid
• redovisa fördjupande kunskaper inom ett specialiserat område i Kinas historia eller samtid
• hitta och redovisa trovärdig och substantiell fakta om relevanta kinesiska företeelser
• redovisa en förståelse av hur kulturella mönster påverkar kommunikation
Språk
• identifiera toner och stavelser i långsamt och mycket tydligt talad rikskinesiska
• förstå och använda vissa enklare satsmönster i tal och skrift
• identifiera verkliga och lexikala radikaler i förenklade eller traditionella skrivtecken
• skriva kinesiska tecken för hand och med dator/mobiltelefon
• läsa upp kända texter skrivna med pinyin eller tecken
• föra begränsade enkla samtal
Detaljplanering
Läraktivitet
Innehåll
Förberedelse
Lektion 1
Introduktion.
Kursens upplägg.
kinesiska@kth: förord
Kinakunskap: förord + kinesiska, sid 121-134
Fundera på ämnet /syftet med hemtentan
Lektion 2
kinesiska@kth: Kap A
Läsa, diskutera.
Uttals övningar 1.
Ämnet för hemtentan/syftet med hemtentan ska vara inlämnat i Canvas.
Läsa Kinakunskap: tecken, sid 137-157
Lektion 3
kinesiska@kth: Kap B
Läsa, diskutera.
Uttals övningar 2.
Läsa Kinakunskap: Geografi och gränstvister, 11-28
Lektion 4
kinesiska@kth: Kap C
Läsa, diskutera.
Uttals övningar 3.
Upplägget för hemtentan ska lämnas in i Canvas.
Läsa Kinakunskap: Statssystem, 88-93
Lektion 5
kinesiska@kth: Kap 1
Övningar på tecken och orden.Högläsa, översätta och diskutera texten.
Muntlig övningar.
Läsa Kinakunskap: filosofi, 167-178
Lektion 6
kinesiska@kth: Kap 2
Övningar på tecken och orden.Högläsa, översätta och diskutera texten.
Muntlig övningar.
En preliminär version av uppsatsen ska lämnas in i Canvas
Läsa Kinakunskap: Religion, 179-192
Lektion 7
kinesiska@kth: Kap 3
Övningar på tecken och orden.Högläsa, översätta och diskutera texten.
Muntlig övningar.
Inlämningen i Canvas av skriftlig feedback på klasskamraters manus.
Läsa Kinakunskap: Äldre historia, 29-73
Lektion 8
kinesiska@kth: Kap 4
Övningar på tecken och orden.Högläsa, översätta och diskutera texten.
Muntlig övningar.
Läsa Kinakunskap: Nutidshistoria, 73-87
Lektion 9
kinesiska@kth: Kap 5
Övningar på tecken och orden.Högläsa, översätta och diskutera texten.
Muntlig övningar.
Inlämning av nästa version av hemtentan för feedback från lärare.
Läsa Kinakunskap: Ekonomi och samhällsfrågor, 94-108
Lektion 10
kinesiska@kth: Kap 6
Övningar på tecken och orden.Högläsa, översätta och diskutera texten.
Muntlig övningar.
Läsa Kinakunskap: Utbildning, 109-112
Lektion 11
kinesiska@kth: Kap 7
Övningar på tecken och orden.Högläsa, översätta och diskutera texten.
Muntlig övningar.
Läsa Kinakunskap: Minoritetsfolk och -språk, 113-120/Internet
Lektion 12
kinesiska@kth: Kap 8
Övningar på tecken och orden. Högläsa, översätta och diskutera texten.
LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kontrolluppgift ( KONA )
Löpande examination ( LEXA )
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.