Kursen sammanför retorikens teori, praktik och analys. Eftersom dessa delar är tätt sammanlänkade kommer de att integreras löpande och vara närvarande i samtliga moment. Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, workshops, seminarier och muntliga presentationer. Ibland varvas olika undervisningsformer vid samma tillfälle.
Aktivt deltagande
Oavsett undervisningsform förväntas du delta aktivt. Det innebär exempelvis att du tar del av material som publiceras i Canvas och gör det förberedande arbete som krävs, att du kommer väl förberedd (d.v.s. ha övat) inför dina muntliga framföranden och att du aktivt deltar i diskussioner och övningar samt i att ge återkoppling på dina studiekamraters framföranden. Din egen utveckling som talare är dessutom avhängig ditt eget engagemang, ju mer du övar desto bättre blir du.
Föreläsningar
Under kursen ges ett antal föreläsningar. Dessa är inte tänkta att vara envägskommunikation. Det kan förekomma såväl diskussioner, frågestunder och andra aktiviteter. Ibland förväntas du också lämna in det du och dina kurskamrater gjort under föreläsningen. Du förväntas ta del av material som publiceras i förväg (t.ex. läsa något eller titta på förinspelat material) därför att gå på samt delta aktivt under föreläsningarna. Se till att alltid ha möjlighet att ta anteckningar eftersom det ofta förekommer genomgångar av t.ex. kommande arbetsuppgifter i samband med föreläsningarna.
Workshops & seminarier
Undervisningen sker vid några tillfällen via seminarier och workshops. Vid dessa tillfällen förväntas du delta aktivt i diskussioner och andra aktiviteter. I vissa fall kan du behöva förbereda dig genom att t.ex. läsa viss litteratur eller andra texter och arbeta med vissa diskussionsfrågor, vilka i förekommande fall anslås i Canvas.
Grupparbete
Du kommer att tillhöra två centrala gruppkonstellationer under kursen. Den första är din talgrupp (1 eller 2, vid många deltagare delas även dessa grupper i A och B). I den framför du dina tal. Vid vissa tillfällen kommer grupperna att slås ihop, se detaljschemat ovan. Den andra grupptillhörigheten är din arbetsgrupp. I den samlas ni för att lösa uppgifterna till veckans retoriska fråga under hela kursen. Du kommer även att arbeta i andra gruppkonstellationer under kursen för att genomföra specifika arbetsuppgifter.
Muntliga presentationer
Vid dessa tillfällen framträder du inför de andra i gruppen. Du får respons på ditt anförande och deltar även i att ge respons på andra. De muntliga framförandena är avsedda att följa en progression genom kursen där publikens storlek, talets längd och svårighetsgrad successivt stegras. Progressionen är viktig för din utveckling som talare, det är därför viktigt att du genomför dina presentationer i den planerade ordningen. Du framför dina presentationer i din talgrupp och ger även respons på andra, se vidare under 2, Detaljschema.
Varje talgrupp får framföra ett av de två första talen i sal på Campus. Salen är stor men det är ändå viktigt att alla restriktioner och rekommendationer följs. Det är viktigt att hålla avstånd och att stanna hemma om man känner sig sjuk. Om du inte vill eller kan närvara vid campusförlagd undervisning, kontakta kursansvarig.
Respons (feedback)
Ett viktigt led i att utvecklas som talare är att kunna ta och använda respons från andra, men också att konstruktivt kunna göra omdömen om och ge förbättringsförslag till andra talare. Vid varje anförande kommer du därför att få respons att använda när du förbereder nästa talare. Du förväntas också att själv vara delaktig i att ge respons till dina kurskamrater. Din arbetsgrupp och i synnerhet din talgrupp är viktiga för detta arbete eftersom du och dina gruppkamrater kommer följa varandra under kursen och tillsammans hjälpa varandra att bli bättre. Fokus ligger därför på gruppens respons, inte lärarens. Du ska också ta till dig av den respons som dina medstudenter får, det går alltid att lära sig av det andra gör. Du kommer dokumentera din egen utveckling genom att göra personliga självreflektioner efter varje framförande. Dessa ska inte lämnas in (se vidare under Loggbok).
Inspelning
Ett viktigt led i att använda den respons du får är att kunna gå tillbaka och titta på dina framföranden. Det rekommenderas därför att dina individuella framföranden spelas in med ljud och bild. Detta sker i huvudsak genom att en kurskamrat filmar dig med din egen mobiltelefon (i undantagsfall kan inspelning också ske på annat sätt, beroende på lärosalens utrustning). Du behåller alltid den enda kopian till inspelningen. En arbetsuppgift (se nedan) kräver att du spelar in dig själv och laddar upp inspelningen för andra att ge feedback på. Detta görs t.ex. i Zoom och Record-funktionen, filen sparas sedan som mp4. Det är inte tillåtet att sprida eller dela ett inspelat material från någon annans framförande.
Kamratgranskning
För att komma vidare med sitt skrivande är det värdefullt att få sin text läst och kommenterad av någon annan. Under kursen ges tillfälle för kamratgranskning (vid Veckans retoriska fråga) där du läser andras texter och deltar aktivt i att ge respons och hjälpa varandra framåt i skrivandet.