Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Denna kurs ska både bidra med god kunskap om genusforskning och jämställdhet, samt ge grunder för hur denna kunskap på olika sätt kan användas för det högskolepedagogiska arbetet, både i klassrummet, i programutvecklingen samt i lärmiljöer och organisatoriskt utvecklingsarbete av högre utbildningsinstitutioner.
Lärare ska kunna diskutera hur ett genusperspektiv kan integreras i sin undervisning, dvs. hur ett genusperspektiv skulle kunna utveckla ämnesinnehållet. Vidare ska lärare kunna arbeta för en könsmedveten pedagogik och integreringen av kunskap om jämställdhet i sin undervisning, i utveckling av lärmiljöer och utbildningsprogram. Syftet är att KTH:s utbildningar, lärmiljöer och organisation ska kännetecknas av jämställdhet, samt att bidra med en kunskapsutveckling inom KTH:s teknikområden med fokus på genus och jämställdet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:
Beskriva och diskutera centrala begrepp, teorier och metoder inom genusforskning samt analysera begreppens förhållande till det egnaämnesområdet
Analysera, synliggöra och problematisera betydelser av kön i den högre utbildningens struktur och konkreta undervisningsformer ochpraktik
Utvärdera och utveckla undervisningens struktur och praktik genom att implementera en könsmedveten pedagogik och kunskapomjämställdet
Arbeta för samarbete bland lärare och studenter inom institutioner, spår eller utbildningsprogram med syfte att analysera och utvecklajämställdhetsintegrationen, könsmedvetna pedagogiska arbetsformer och ämnesmässiggenusutveckling
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
SEM1 - Seminarie, 3,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för kursdeltagare med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka kursdeltagare.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.