Skip to main content
Till KTH:s startsida

LH217V Att leda utbildningsutveckling 3.0 credits

Kurs-PM HT 2024-50323

Version 1 – 2024-09-03 11:01:03

Kursomgång

HT 2024-50323 (Startdatum 2024-08-26, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM HT 2024

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2019

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är uppbyggd kring följande teman:

- Den högre utbildningens syfte, styrning, ledning och utvärdering

- Utveckling och transformation av högre utbildning

- Kollegialitet

- Förändringsstrategier, utbildningskulturer och motstånd

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att nuvarande och potentiella utbildningsledare skall ges möjligheter att utveckla såväl visioner och strategier som kunskaper, metoder och förhållningssätt för nytänkande, utveckling och transformation på institutionen/programmet/skolan.

Efter kursen förväntas deltagarna kunna:

1. formulera en vision för utbildningens roll, inriktning och utformning;

2. identifiera möjligheter och behov av utveckling och transformation, såväl övergripande för universitet och högre utbildning i allmänhet, som specifikt i den egna verksamheten;

3. utforma strategier för utbildningsutveckling och transformation, samt för att hantera motstånd mot förändring;

4. problematisera och förhålla sig till olika styrformer, regler och riktlinjer, samt olika intressenter som har inflytande på eller berörs av utbildningsutveckling och transformation;

5. beskriva den egna ledarrollen och dess ansvar, mandat och möjligheter att driva förändring.

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen examineras genom förberedd aktiv närvaro vid kursträffarna samt genom skriftliga inlämningsuppgifter.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2024-08-26

Kursomgång

  • HT 2024-50323

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter