Kursinnehåll
Kursen är uppbyggd kring följande teman:
- Den högre utbildningens syfte, styrning, ledning och utvärdering
- Utveckling och transformation av högre utbildning
- Kollegialitet
- Förändringsstrategier, utbildningskulturer och motstånd
Kurs-PM HT 2024-50323
Version 1 – 2024-09-03 11:01:03
HT 2024-50323 (Startdatum 2024-08-26, Svenska)
Svenska
ITM/Lärande
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2019
Kursen är uppbyggd kring följande teman:
- Den högre utbildningens syfte, styrning, ledning och utvärdering
- Utveckling och transformation av högre utbildning
- Kollegialitet
- Förändringsstrategier, utbildningskulturer och motstånd
Det övergripande syftet med kursen är att nuvarande och potentiella utbildningsledare skall ges möjligheter att utveckla såväl visioner och strategier som kunskaper, metoder och förhållningssätt för nytänkande, utveckling och transformation på institutionen/programmet/skolan.
Efter kursen förväntas deltagarna kunna:
1. formulera en vision för utbildningens roll, inriktning och utformning;
2. identifiera möjligheter och behov av utveckling och transformation, såväl övergripande för universitet och högre utbildning i allmänhet, som specifikt i den egna verksamheten;
3. utforma strategier för utbildningsutveckling och transformation, samt för att hantera motstånd mot förändring;
4. problematisera och förhålla sig till olika styrformer, regler och riktlinjer, samt olika intressenter som har inflytande på eller berörs av utbildningsutveckling och transformation;
5. beskriva den egna ledarrollen och dess ansvar, mandat och möjligheter att driva förändring.
Ingen information tillagd
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen examineras genom förberedd aktiv närvaro vid kursträffarna samt genom skriftliga inlämningsuppgifter.
Ingen information tillagd