Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2023
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen syftar till att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera lärandestrategier som kan förbättra studenters lärande inom matematik.
Genomgång av forskning från kognitiv psykologi och hur forskningsresultat kan appliceras i lärandesituationer.
Kritiskt granska och värdera forskning inom området för matematikundervisning.
Designa, utveckla och diskutera läraktiviteter som kan användas i lärandesituationer för att förbättra studenter lärande.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Beskriva och analysera hur strategier från kognitiv psykologi och kurslitteraturen kan appliceras i olika lärandesituationer för att förbättra studenters lärande i matematik.
Redogöra för hur underliggande kognitiva processer såsom långtidsminne och arbetsminnesbelastning påverkar studenters förmåga att lära sig matematik.
Utforma och tillämpa lärandeaktiviteter som kan motivera och förbättra studenters lärande i matematik samt kunna förklara för- och nackdelar med sådana läraktiviteter utifrån kurslitteraturen.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
LEXA - Löpande examination, 3,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen sker i form av löpande tentamensmoment. Tentamensmomenten består bland annat av flervalsfrågor, öppna svarsfrågor och caseuppgifter. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.