Skip to main content
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LD1006 Kognitiv psykologi för lärare: Matematikundervisning 3.0 credits

Kurs-PM HT 2023-10089...

Version 1 – 2023-10-02 11:30:09

Kursomgång

HT 2023-10089 (Startdatum 2023-10-30, Svenska)
HT 2023-40020 (Startdatum 2023-08-28, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM HT 2023

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2023

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera lärandestrategier som kan förbättra studenters lärande inom matematik.

  • Genomgång av forskning från kognitiv psykologi och hur forskningsresultat kan appliceras i lärandesituationer.
  • Kritiskt granska och värdera forskning inom området för matematikundervisning.
  • Designa, utveckla och diskutera läraktiviteter som kan användas i lärandesituationer för att förbättra studenter lärande.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. Beskriva och analysera hur strategier från kognitiv psykologi och kurslitteraturen kan appliceras i olika lärandesituationer för att förbättra studenters lärande i matematik.
  2. Redogöra för hur underliggande kognitiva processer såsom långtidsminne och arbetsminnesbelastning påverkar studenters förmåga att lära sig matematik.
  3. Utforma och tillämpa lärandeaktiviteter som kan motivera och förbättra studenters lärande i matematik samt kunna förklara för- och nackdelar med sådana läraktiviteter utifrån kurslitteraturen. 

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 3,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen sker i form av löpande tentamensmoment. Tentamensmomenten består bland annat av flervalsfrågor, öppna svarsfrågor och caseuppgifter. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2023-10-30

Kursomgång

  • HT 2023-10089
  • HT 2023-40020

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter