Extern rening (reningsmetoder placerade efter industriprocessen)
Utvecklingstendenser samt för och nackdelar med olika strategier.
Val av strategier och lösningar på olika miljöeffektproblem från systemanalytiskt perspektiv.
Luftvård och gasreningsteknik:
Reningsåtgärder; interna (processändringar, andra råvaror etc.) och externa (reningssteg för avskiljning av stoft resp. gasformiga föroreningar).
Beskrivning av vanliga tillämpningar för dessa tekniska lösningar.
Utvecklingstendenser av luft och gasreningsteknik.
Diskussion av faktorer för val av tekniska lösningar.
Vattenhantering och vattenreningsteknik:
Reningsåtgärder; processinterna (systemslutning, återanvändning etc.) och externa efter typ av vattenföroreningar.
Beskrivning av vanliga tillämpningar för dessa tekniska lösningar.
Utvecklingstendenser av vattenreningstekniker.
Diskussion av faktorer för val av tekniska lösningar.
Avfallshantering:
Processinterna lösningar för minskad avfallsproduktion.
Behandlingsmetoder för avfall, spec. farligt avfall.
Utvecklingstendenser av avfallshantering
Diskussion av faktorer för val av tekniska lösningar.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
utifrån ett systemanalytiskt perspektiv föreslå och motivera övergripande strategier och åtgärder för olika miljöproblem.
beskriva och förklara funktionen hos processinterna och externa metoder för att minska utsläpp till luft och vatten från industriella processer.
beskriva strategier och metoder för att minska produktion av avfall från indu¬striella processer samt omhändertagande av avfall.
föreslå och motivera val av miljötekniska alternativ för att åtgärda eller minska utsläpp till luft och vatten samt omhänderta avfallsströmmar från industriella processer.
Detaljplanering
Undervisningen sker i föreläsningsform. Under föreläsningarna får diskutera och ta fram lösningar på utsläppssituationer vid olika typer av industriella verksamheter. För förbättrad inlärning uppmanas studenterna att förbereda sig inför föreläsningarna genom att läsa de delar av kursboken som behandlas under den kommande föreläsningen. Inför varje föreläsning finns hänvisningar till kursboken där huvudbegrepp som tas upp presenteras.
TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
ÖVN1 - Övningsuppgifter, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Slutbetyget grundas på resultatet på TEN1 och PRO1.
Övriga krav för slutbetyg
Tillfällen med obligatorisk närvaro specificeras i kurs-PM.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Betygskriterierna för bedömning av tentamensresultat relateras till hur väl lärandemålen uppnåtts enligt nedan:
Betyg
Bedömningskriterier
F
Saknar förståelse för tillämpning av miljötekniska åtgärder och strategier
Fx
Visar ansats till förståelse av tillämpning av miljötekniska åtgärder och strategier
E
Visar grundläggande förståelse genom att ge förslag och beskrivningar för tillämpning av miljötekniska åtgärder och strategier
D
Visar förståelse genom att ge förslag, motiveringar och beskrivningar för tillämpning av miljötekniska åtgärder och strategier
C
Visar förståelse genom att ge förslag, motiveringar och beskrivningar för tillämpning av miljötekniska åtgärder och strategier och kan diskutera alternativa lösningar till miljöproblem
B
Visar god förståelse genom att ge i stort sett uttömmande förslag, motiveringar och beskrivningar för tillämpning av miljötekniska åtgärder och strategier och kan göra kritisk analys av alternativa lösningar till miljöproblem
A
Visar mycket god förståelse genom att ge uttömmande förslag, motiveringar och beskrivningar för tillämpning av miljötekniska åtgärder och strategier och kan göra välgrundad kritisk analys av alternativa lösningar till miljöproblem
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.