formulera, analysera och lösa problem inom diskret matematik som är av betydelse inom området informations- och kommunikationsteknik
tillämpa och utveckla diskreta modeller med hjälp av ett matematiskt programspråk
kritiskt granska och kommentera en given lösning på ett problem
kommentera en diskret modell och föreslå förbättringar
presentera lösningar på givna diskreta problem både muntligt och skriftligt på ett matematiskt korrekt sätt.
Läraktiviteter
Matematikundervisningen sker problemorienterat och med datorstöd. Tiden fördelas ungefär lika mellan de tre delarna
begreppsförståelse och matematisk modellering
algoritmer
slutsatser och syntes
Undervisningen består av föreläsningar, övningar och projekt med redovisning.
Föreläsning
Föreläsningarna kommer att bestå av olika aktiviteter. Information om vilket kursmoment som behandlas anslås på kursens Canvassida. För att dina studier ska bli effektiva är det är viktigt att studera respektive moment före och efter undervisningen. Det finns ofta nedladdningsbar information på hemsidan. Föreläsningen sker i klassrum och består av interaktivt arbete med frågor om teorin samt övningsuppgifter.
Förarbete: Läs igenom teoriavsnittet i läroboken med exempel. Lös rekommenderade A-uppgifter. Efterarbete: Läs igenom teorin en gång till, studera de publicerade föreläsningsanteckningarna. Lös rekommenderade B-uppgifter.
Övning
Denna undervisningsform omfattar inget nytt teoriavsnitt. Betoningen ligger på att öva på problemlösning och förbereda dig inför tentamen. Dessa kommer genomföras i klassrum.
Förarbete: Försök att lösa rekommenderade C-uppgifter. Efterarbete: Studera lösningarna och relatera till teorin i läroboken.
Projektredovisning
Kursen innefattar två obligatoriska projektuppgifter som skall redovisas skriftligt, en Muntlig redovisning och en quiz. Alla studenter genomför dessutom skriftlig opposition på andras projekt.
Uppgifterna som är relativt omfattande, löses i Mathematica och kräver normalt flera dagars arbete. För högre betyg (A och B) krävs redovisning av tilläggsuppgifter som redovisas separat. Det ingår även en kort oppositionsrapport.
Uppgiftstyper
Med A-uppgifter menas uppgifter av elementär karaktär som ska lösas före föreläsningen. Om du har ögnat igenom teoriavsnittet och löst dessa uppgifter är du förberedd för det kunskapsstoff som föreläsningen behandlar. B-uppgifterna är uppgifter som förstärker din begreppsbildning efter föreläsningen. C-uppgifter är uppgifter som diskuteras vid räkneövningarna.
Uppdelning av kursen i delområden
Kursen är indelad i följande delområden:
Kombinatorik och mängdlära;
heltal;
relationer och ringar;
grafer
Kontinuerlig examination
Varje delområde i kursen avslutas med en deltenta. Kursen har totalt tre deltentor baserade på de fyra delområdena ovan. Första deltentan tar upp de två första delområdena.
INL1 - Inlämningsuppgifter, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
TEN1 - Tentamen, 3,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Tentamen är skriftlig.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Två obligatoriska delmoment ingår i kursen: Tentamen (TEN1) och projektuppgifter (INL1). De två delmomenten betygsätts efter skala A-F, varvid delmomenten tilldelas samma vikt med avrundning uppåt för att bestämma slutbetyg på kursen.
TEN1: Tentamen är uppdelad i tre delar, delområde 1 och 2 på den första och sedan en per delområde, med en omtentamen per läsår. Första deltentan omfattar tre timmar och de två andra två timmar. Varje delområde betygsätts godkänt eller väl godkänt. Omtentamen omfattar fyra timmar och består av tal från 4 delmoment i kursen. Varje delmoment bedöms enligt betygskriterierna nedan. Om ett delmoment saknas för att uppnå betyget E, så ges betyget Fx och delmomentet kan kompletteras i efterhand.
INL1: Projektuppgift 1 och 2 är obligatoriska och kan ge upp till betyg C. Du arbetar du tillsammans med en kurskamrat. För studenter som har uppnått betyg C på de obligatoriska uppgifterna finns möjlighet att göra Projektuppgift 3. Den uppgiften är individuell och kan ge betyg A-B. Uppgifterna redovisas genom en rapport per uppgift, kamratgranskning och antingen gruppdiskussion eller muntlig presentation över zoom samt en quiz.
Om redovisning av inlämningsuppgifterna 1 och 2 inte sker på utsatt tid hänvisas kan du i mån av plats utnyttja tiden vid redovisning av projekt 3. Vid senare redovisning hänvisas till nästa kurstillfälle. Detta kan innebära att du får redovisa annan uppgift. Delresultat på INL1 är giltiga ett år. Därefter måste hela momentet examineras på nytt.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
För betygskriterier se dokument på Canvassidan.
Möjlighet till komplettering
Fx-betyg kompletteras normalt med en kort muntlig examination inom 3 veckor efter betyget är registrerat.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.