Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Detta är en praktisk kurs, med fokus på att implementera en bra arkitektur i kod. Kursen behandlar ickefunktionella krav och deras lösning i internetbaserade system.
Exempel på områden som behandlas:
design och arkitektur
säkerhet
transaktioner
persistens
felhantering
testning
arbetsmetoder och verktyg
drift
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
utveckla internetbaserade tillämpningar med beaktande av designprinciper, ickefunktionella krav och beprövad ingenjörsmässig erfarenhet
förklara och utvärdera en tillämpning med avseende på designprinciper, ickefunktionella krav och beprövad ingenjörsmässig erfarenhet
på egen hand lösa komplexa problem avseende programvaruutveckling
i syfte att utifrån en given kravspecifikation kunna ta fram arkitektur och design för ett internetbaserat system samt implementera detta i kod av produktionskvalitet.
Detaljplanering
Kursen består enbart av ett projekt, som redovisas både muntligt och skriftligt. Detaljplaneringen finns på sidan Project i Canvas.
Den enda kurslitteratur som presenteras är föreläsningsanteckningar, som finns på sidan Lecture Notes i Canvas. Dessutom förväntas deltagarna själva söka ytterligare litteratur.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Inlämningsuppgift (INL1)
Uppgiften består av ett projekt, som utförs i grupper med tre deltagare. Projektuppgift och betygskriterier beskrivs på sidan Project i Canvas.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.