Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Laborationer för att bli förtrogen med programvara och hårdvara.
Kursen genomförs med hjälp av datorbaserade verktyg.
Exempel på processortyper och operativsystem.
Exempel på gränssnitt och kommunikation.
Programmeringsmiljöer, programmeringsspråk och programmering.
Systemhjälpmedel och systemkonstruktion.
Realtidskonsekvenser.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten för ett inbyggt system kunna:
beskriva designprocessen för ett sådant system
tolka krav och skriva specifikation
skapa arkitektur för både maskinvara och programvara
beskriva uppbyggnaden hos en enchipsdator (microcontroller)
beskriva hur I/O-portar används för externa signaler och kommunikation mellan kretsar
jämföra och analysera olika sätt att klara realtidsproblem
utifrån ett givet problem realisera programvaran
ge exempel på hårda och mjuka realtidsaspekter
beskriva vanliga metoder för schemaläggning av processer och beskriva hur kommunikation mellan processer kan utföras
använda realtidsoperativsystem för att implementera program i ett tidskritiskt inbyggt system
planera, utforma och genomföra en strategi för testning
skriva en rapport för att dokumentera ett system.
Läraktiviteter
Föreläsningar
Laboratorieövningar
Seminarier
Projekt
Detaljplanering
The course is structured into 9 lectures that correspond to 6 modules/topics, 2 seminars, 2 labs and one final project. All lectures will be given in the classroom.
The student is expected to work with the provided material independently.
There are two seminars with mandatory attendance.
The laboratory and project part of this course consists of three parts:
Introductory Lab
Real-Time Operating System Lab
Project
There are two occasions per study year to pass the oral exam.
Grundläggande kurser i programmering, datorteknik och digitalteknik.
Kurslitteratur
The course utilizes parts of different books to cover the breadth of the course. All books are available for digital download at the KTH library. Additional material is provided in Canvas.
Informera dessutom kursledaren om du har särskilda behov som inte gäller skriftlig tentamen. Visa då upp intyg från Funka.
Stödinsatser under kod R (dvs. anpassningar som rör rum, tid och fysisk omständighet, t.ex. förlängd skrivtid) är alltid beviljade.
Stödinsatser under kod P (pedagogisk anpassning) kan beviljas eller avslås av examinator efter att du ansökt i enlighet med KTH:s regler. Normalt beviljas även samtliga stödinsatser under kod P för kurser som ges vid EECS.
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
PRO1 - Projektuppgift, 4,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
TENB - Muntlig examination, 3,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Tentamen ( TENB )
The course has an oral exam with grades P/F. In addition, a student can obtain one extra point for PRO1 with very high performance in TENB.
Projektuppgift ( PRO1 )
The grade of PRO1 is based on both, the oral exam result as well as the result of the laboratory work:
System design programming of an embedded system (Project):