Skip to main content
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

II1300 Ingenjörsmetodik 7.5 credits

Kurs-PM HT 2024-50109

Version 1 – 2024-08-12 13:41:40

Kursomgång

TIDAB TIEDB (Startdatum 2024-08-26, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

EECS/Datavetenskap

Kurs-PM HT 2024

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2024

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Yrkesrollen som ingenjör

  • Intervju av en ingenjör

Arbete i projekt

  • Projektmetodik och projektverktyg
  • Gruppdynamik
  • Projektarbete

Presentationsteknik och informationsteknik

  • Informationssökning
  • Rapportskrivning
  • Muntlig presentationsteknik och datorbaserade presentationshjälpmedel
  • Datorn som arbetsverktyg
  • Programmeringsbegrepp: sekvens, selektion, iteration, variabel, tilldelning

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • reflektera över ingenjörens yrkesroll och förhållningssätt
  • skapa ett enkelt datorprogram
  • tillämpa ingenjörsmetoder för att i grupp planera och genomföra ett mindre projekt inom informationsteknik

i syfte att

  • få kunskaper om ingenjörsmässiga arbetsmetoder och ingenjörens yrkesroll
  • få grundläggande färdigheter i användning av ingenjörsmässiga verktyg för projektmetodik, presentationsteknik och datorn som arbetsverktyg.

Kopplingar till examensmål

Kursen ges för programmen Högskoleingenjör i Datateknik (TIDAB) och Högskoleingenjör i Elektronik och Datorteknik (TIEDB).

Kursen bidrar till att följande examensmål uppfylls.

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om den vetenskapliga grunden (för datateknik respektive elektronik och datorteknik) och dess beprövade erfarenhet samt kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete

Färdigheter och förmågor

  • visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna ramar
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess nyttjande, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Sven Eklund: Arbeta i projekt - individen, gruppen, ledaren
Fjärde upplagan, förlag Studentlitteratur, ISBN 978-91-44-07275-3

Ytterligare material publiceras i Canvas före och under kursen.

Utrustning

Inga krav på utrustning finns, men en bärbar dator kommer att vara till nytta under kursen.

Kontakta både Funka och examinator om du har en funktionsnedsättning, så att du får rätt stöd så tidigt som möjligt under kursen.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 4,5 hp, Betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

För att få betyget P (godkänt) ska båda momenten INL1 och PRO1 i kursen vara godkända med betyget P. För vart och ett av momenten INL1 och PRO1 ska följande delmoment vara godkända:

Inlämningsuppgifter ( INL1; 4,5 hp )

  • Muntlig presentation 1
  • Muntlig presentation 2: genomförande av ingenjörsintervju och muntlig presentation
  • Bokseminarium: förberedelseuppgift och aktivt deltagande i seminariet
  • Rapportworkshop 1: hållbarhetsrapport och aktivt deltagande i workshop
  • Rapportworkshop 2: utkast till kursrapport och aktivt deltagande i workshop
  • Kursrapport

Deltagande förutsätter närvaro på plats, om inte annat meddelas under kursen.

Projekt ( PRO1; 3 hp )

  • Quiz i Canvas: genomfört alla med godkänt resultat
  • Projektarbete: aktivt deltagande
  • Handledningstillfällen: aktivt deltagande vid 5 tillfällen
  • Praktisk demonstration: aktivt deltagande och godkänd individuell redovisning

Deltagande förutsätter närvaro på plats, om inte annat meddelas under kursen.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande i seminarier och presentationer.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Det här avsnittet beskriver hur examinationen bidrar till att uppfylla kursmålen. Kursmålen upprepas här numrerade: efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • (1) reflektera över ingenjörens yrkesroll och förhållningssätt
  • (2) skapa ett enkelt datorprogram
  • (3) tillämpa ingenjörsmetoder för att i grupp planera och genomföra ett mindre projekt inom informationsteknik

i syfte att

  • (4) få kunskaper om ingenjörsmässiga arbetsmetoder och ingenjörens yrkesroll
  • (5) få grundläggande färdigheter i användning av ingenjörsmässiga verktyg för projektmetodik, presentationsteknik och datorn som arbetsverktyg.

Momenten i examinationen upprepas här med hänvisning till det eller de kursmål som momentet hjälper till att uppfylla.

Momentet Inlämningsuppgifter, INL1

  • Muntlig presentation 1: mål 5.
  • Muntlig presentation 2, genomförande av ingenjörsintervju och muntlig presentation: mål 1, 4 och 5.
  • Bokseminarium, förberedelseuppgift och deltagande i seminariet: mål 3, 4 och 5.
  • Rapportworkshop 1: mål 1 och 5.
  • Rapportworkshop 2: mål 1 och 5.
  • Kursrapport: mål 1 och 5.

Momentet Projektarbete, PRO1

  • Quiz i Canvas: genomfört alla med godkänt resultat: mål 2.
  • Projektarbete: aktivt deltagande: mål 2, 3 och 5.
  • Handledningstillfällen: aktivt deltagande vid 5 tillfällen: mål 3, 4 och 5.
  • Praktisk demonstration: aktivt deltagande och godkänd individuell redovisning: mål 2 och 5.

Möjlighet till komplettering

Inlämnade men underkända uppgifter behandlas på samma sätt som uppgifter som inte lämnats in.

Huvudregel: om ett kursmoment - INL1 eller PRO1 - inte är färdigredovisat under höstterminen 2024 så ska studenten genomföra hela momentet, med alla delar, under en kommande kursomgång. Då gäller instruktioner och kurs-PM för den nya kursomgången.

Undantag från huvudregeln: om en student godkänts på muntlig presentation 1, muntlig presentation 2 och bokseminarium, så behöver studenten inte genomföra just de delarna av INL1 i den nya kursomgången.

Kursmomentet INL1

Enstaka delar av INL1 kan redovisas under omtentaperioden i december 2024. För inlämning av kursrapporten behövs ingen anmälan, men alla andra kompletteringar kräver anmälan i förväg. För att anmäla dig, mejla examinator via KTHs e-post under november. Tidigare eller senare anmälningar accepteras inte.

I listan här nedanför betyder "redovisa i december" att du kan komplettera om du anmäler dig under november. Uttrycket "enligt överenskommelse med examinator" betyder att du och examinator kommer överens om ett tillfälle under höstterminen 2024.

  • Muntlig presentation 1: kan redovisas i december.
  • Ingenjörsintervjun: om du inte har intervjuat en ingenjör så får du genomföra och redovisa en intervju individuellt, enligt överenskommelse med examinator.
  • Muntlig presentation 2: om du har intervjuat en ingenjör men inte gjort den muntliga presentationen, så kan du redovisa i december.
  • Förberedelseuppgiften för bokseminariet: du måste ha gjort och lämnat in förberedelsena i tid för att få vara med på seminariet. Annars redovisar du bokseminariet enligt överenskommelse med examinator.
  • Bokseminariet: kommer du för sent eller inte alls till seminariet, så får du redovisa enligt överenskommelse med examinator.
  • Inlämningsuppgiften efter bokseminariet kan redovisas i december.
  • Förberedelseuppgiften för rapportworkshop 1: du måste ha gjort förberedelseuppgiften för att få vara med på workshopen. Annars redovisar du workshopen i december.
  • Rapportworkshop 1: kommer du för sent eller inte alls till workshopen så får du redovisa i december.
  • Förberedelseuppgiften för rapportworkshop 2: du måste ha gjort förberedelseuppgiften för att få vara med på workshopen. Annars redovisar du rapportworkshopen i december.
  • Rapportworkshop 2: kommer du för sent eller inte alls till workshopen så får du redovisa i december.
  • Inlämningsuppgiften efter rapportworkshop 2 kan redovisas i december.
  • Kursrapporten kan lämnas in mellan tisdagen den 3 december och torsdagen den 19 december 2024 kl 12:30. Ingen föranmälan krävs.

Kursmomentet PRO1

  • Quiz i Canvas: underkända och ej besvarade quiz kan kompletteras under omtentaperioden i december 2024.
  • Projektarbete: en student som inte deltagit aktivt i projektarbetet kan inte komplettera. Studenten får i stället genomföra hela momentet PRO1, med alla delar, under en kommande kursomgång.
  • Handledningstillfällen: upp till tre av fem handledningstillfällen kan kompletteras enligt överenskommelse med examinator. Har studenten deltagit aktivt i högst ett handledningstillfälle så måste momentet PRO1 göras vid en kommande kursomgång.
  • Praktisk projektdemonstration och individuell redovisning: normalt godkänns eller underkänns hela gruppen tillsammans. Det är hela gruppens ansvar att alla gruppmedlemmar når tillräcklig nivå för att klara den individuella redovisningen. Examinator kan medge undantag från denna regel om det finns särskilda skäl.

Möjlighet till plussning

Kursen har betygsskala P/F (Pass/Fail, godkänt eller underkänt), så plussning till högre betyg än P är inte möjligt.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Kursspecifika regler

EECS-skolans hederskodex för lärare och studenter gäller i denna kurs. Det som står här är förtydliganden, men det finns inga undantag från hederskodexen.

Diskussion med andra är tillåtet för alla uppgifter.

I alla inlämningar är det förbjudet att lägga in textavsnitt som du inte har skrivit själv, med undantag för tydligt markerade korta citat med tydlig redovisning av källan.

Litteratur och online-källor får användas som hjälpmedel, men en inlämning eller redovisning får bara till liten del bestå av citerat material från litteratur och online-källor. Det som är citerat material måste vara tydligt markerat, och källan måste anges tydligt. Lagar och regler om upphovsrätt måste alltid följas.

Chattbottar som exempelvis Bing AI, ChatGPT och liknande får användas som hjälpmedel, men en inlämning eller redovisning får bara till liten del bestå av material från chattbottar. Material från chattbottar ska markeras och redovisas tydligt, precis som annat material som du inte gjort själv. Chattbottar ger svar som ser trovärdiga ut, även när svaren inte stämmer med verkligheten, och chattbottar får därför inte användas alls som källor till faktauppgifter.

Muntlig presentation 1 görs individuellt. Feedback ges individuellt till andra som presenterat. Denna feedback sammanställs och lämnas in individuellt.

För muntlig presentation 2 görs ingenjörsintervjun i grupp, medan presentationen görs individuellt.

Inför bokseminariet görs förberedelseuppgiften individuellt. Vid själva bokseminariet diskuteras boken i grupp. Inlämningen efter seminariet ska göras av varje student separat, men alla studenter i samma grupp får lämna in likadana dokument.

Inför rapportworkshop 1 görs förberedelseuppgiften (hållbarhetsrapporten) individuellt. Vid själva workshopen diskuteras förberedelserna i grupp. Inlämningen efter workshopen ska göras av varje student separat.

Inför rapportworkshop 2 görs förberedelseuppgiften (utkast till kursrapporten) individuellt. Vid själva workshopen diskuteras förberedelserna.

Om Quiz i Canvas tillkommer under kursens gång ska de göras individuellt.

Kursrapporten skrivs individuellt.

Projektarbetet görs i grupp.

Varje student ska aktivt delta i handledningstillfällena.

Den muntliga projektpresentationen består av en individuell muntlig presentation och en muntlig presentation i grupp. Varje student ska genomföra den individuella presentationen och delta i presentationen i grupp.

Den praktiska demonstrationen görs i grupp, men varje student ska delta.

Disciplinära följder

Studenten är skyldig att ta del av och följa givna instruktioner om vad som gäller vid examination, och det kan leda till disciplinära påföljder i form av varning eller avstängning om studenten inte följer instruktionerna.

Ytterligare Information

Nyckelbegrepp

Här anges några nyckelbegrepp på svenska, med engelsk översättning. Begreppen är uppräknade i svensk bokstavsordning, utan prioritering eller gruppering.

  • Anteckningar - notes
  • Arbetsmiljö - working environment
  • Bilaga (till e-postmeddelande) - attachment (to an e-mail message)
  • Bilaga (till rapport) - appendix (to a report)
  • Ergonomi - ergonomics
  • Etik - ethics
  • Examen - qualification
  • Experiment - experiment
  • Få examen - graduate
  • Grupparbete - teamwork
  • Gruppdynamik - group dynamics
  • Hakparenteser - square brackets
  • Hållbar - sustainable
  • Hänvisning - reference
  • Högskola - university college
  • Ingenjör - engineer
  • Intervju - interview
  • Jämställdhet - equality
  • Klammerparenteser - curly brackets
  • Konstruktion av robot - robot design
  • Kroppsspråk - body language
  • Källa - source
  • Lärande - learning
  • Miljö - environment
  • Miljömässig - environmental
  • Modellering - modeling
  • Muntlig presentation - oral presentation
  • Mångfald - diversity
  • Planering - planning
  • Presentation - presentation
  • Presentationsbilder - presentation slides
  • Presentationsteknik - presentation skills
  • Programmering - programming
  • Projekt - project
  • Projektdefinition - project proposal
  • Projektgrupp - project team
  • Projektmetod - project methodology
  • Reflektion - reflection
  • Sats (i program) - statement (in a program)
  • Slinga (i program) - loop (in a program)
  • Universitet - university
  • Utveckling - development
  • Vetenskaplig rapport - scholarly report
  • Vetenskapligt förhållningssätt - scientific approach
  • Värderingsförmåga - judgment
  • Yrkesroll - professional role
  • Återkoppling - feedback
  • Ögonkontakt - eye contact