Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen ger kunskaper om principerna för och hur man kan implementera
abstraktioner av hårdvara
virtualisering av resurser och schemaläggning av uppgifter; främst vad avser exekvering, minne och persistent lagring.
Ett operativsystems uppbyggnad studeras för att öka kunskapen om dessa begrepp och även ge färdighet i att på ett effektivt sätt använda den abstraktionsnivå som ett operativsystem erbjuder.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
förklara hur flertrådade processer är strukturerade,
förklara hur ett operativsystem kan hantera flera processer samtidigt.
För högre betyg skall studenten dessutom kunna
förklara hur virtualisering av minne implementeras,
förklara hur minneshantering implementeras,
förklara egenskaper för olika schemaläggningsalgoritmer,
förklara egenskaper för olika typer av processkommunikation,
förklara implementering av mer avancerade filsystem.
För att kunna tillgodoräkna dig kursen skall du ha grundläggande kunskaper om hur datorer är uppbyggda och fungerar, motsvarande grundkursen i datorteknik, samt god programmeringsvana.
Kurslitteratur
Kursen kommer att vara baserad på:
Remzi H. Arpaci-Dusseau och Andrea C. Arpaci-Dusseau, "Operating Systems: Three Easy Pieces", Arpaci-Dusseau Books.
Referenslitteratur:
Andrew S. Tanenbaum, "Modern Operating Systems", Prentice-Hall.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
TENA - Tentamen, 6,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Tentamen ( TENA )
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.