Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Design i integrerad produktutveckling, funktionella och estetiska krav, formgivning, färgsättning, designhistoria, skisser, framtagning av visualiseringsmodeller.
Kursen är upplagd så att kursdeltagaren ska kunna följa en hel designprocess på såväl ett teoretiskt som ett praktiskt sätt från början till slut.
I kursen genomförs ett projekt i industridesign. Med designprocessen som utgångspunkt ingår föreläsningar om och övningar i:
Industridesignerns arbete från idé till färdig produkt
Skissteknik och modellarbete
Formgivning och färgsättning
Dokumentation och presentationstekniker
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge kunskaper om betydelsen av industridesign i produktutvecklingsarbete, samt om arbetsmetoder för formgivning av produkter och framtagning av visualiseringsmodeller för att studenterna skall kunna utnyttja dessa i sin ingenjörsroll.
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
Beskriva och förklara olika arbetsmetoder inom industridesign
Redogör för vilka krav som brukaren ställer på produkten och ha analysmetoder för detta
Använda och välja skiss- och digitala modellmetoder från designprocessens olika faser
Beskriva och förklara formlära, formanalys, färglära, färgsättning, grafik och produktgrafik
Beskriva och använda framtagning av digitala visualiseringsmodeller
Använda olika presentationstekniker
Detaljplanering
LM1
LM2
LM3
LM4
LM5
LM6
ÖVN1.1 Färglära
x
ÖVN1.2 Skissteknik (perspektivlära) del 1
x
ÖVN1.3 Skissteknik (perspektivlära) del 2
ÖVN1.4 Kreativitet: Idégenerering
x
x
ÖVN1.5 Digital visualisering: KeyShot del 1
x
x
x
INL1.1 Design – teori & diskussion (färglära)
x
x
INL1.2 Design – teori & diskussion (Vad är bra design?)
INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PROA - Projekt, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
ÖVNA - Övningsuppgifter, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
ÖVN1 Övningsuppgifter 1,5 hp, betygsskala P/F
Detta examinationsmoment består av obligatoriska övningar(P/F). För att få P på hela momentet krävs att man aktivt deltagit och genomfört övningarna.
ÖVN 1.1 Skissteknik (perspektivlära) del 1
ÖVN 1.2 Skissteknik (perspektivlära) del 2
ÖVN 1.3 Kreativitet: Idégenerering
ÖVN 1.4 Färglära
ÖVN 1.5 Digital visualisering: KeyShot del 1
INL1- Inlämningsuppgifter 2 hp, betygsskala: A-F, inkl. Fx
Detta examinationsmoment består av fyra individuella inlämningar.
INL 1.1 Design – teori & diskussion (färglära)
INL 1.2 Design – teori & diskussion (Vad är bra design?)
INL 1.3 Kreativitet: Idégenerering
INL 1.4 Visualisering KeyShot del 2
PRO1 - Projekt, 4 hp, betygsskala: A-F, inkl Fx
Detta examinationsmoment består av ett större arbete som berör mål 1, 2, 3, 4 och 6. Projektet ska genomföras individuellt.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.