Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Studenterna genomför ett självständigt arbete där de själva ska formulera en frågeställning som kan studeras med metoder från datalogin och en relaterad frågeställning som studeras med metoder från industriell ekonomi. De ska själva välja metod och genomföra undersökningen.
Resultaten rapporteras både skriftligt och vid en muntlig presentation. Studenterna ska även muntligt och skriftligt granska och diskutera andra studenters arbete.
Lärandemål
Efter godkänt examensarbete ska studenten kunna
tillämpa färdigheter och kunskaper för att självständigt identifiera, formulera och analysera problem i gränslandet mellan datalogi och industriell ekonomi och organisation
identifiera eget informationsbehov och självständigt skaffa de kunskaper och färdigheter som behövs för att lösa problemet
motivera sitt metodval utifrån frågeställning och förväntade resultat
reflektera över, utvärdera och kritiskt diskutera egna och andras resultat
dokumentera och presentera arbetet, muntligt och skriftligt, med krav på struktur, innehåll, presentation, formellt innehåll, stil och skrift
planera arbetet med hänsyn till krav på tid och andra resurser.
Kontrollera att det finns både en svensk och en engelsk titel på arbetet (dock bara en av dem på framsidan).
Kontrollera att det finns både en svensk och en engelsk sammanfattning
Åtgärda eventuella kommentarer från examinator.
Skicka rapporten till examinator för inrapportering i Ladok och publicering i DiVA
Förberedelser inför kursstart
Särskilda förberedelser
För att hinna med att genomföra projektet under utsatt tid (januari–juni) är det av stor vikt att såväl uppdragsgivare som en preliminär uppgift identifierats redan vid kursstart.
Kursens upplägg innebär att studentgrupperna strax efter kursstart ska kunna presentera sin uppgift för att kunna tilldelas handledare och handledningsgrupp.
Kontakter med potentiella uppdragsgivare måste tas under höstterminen, så att det finns tillräckligt med tid att diskutera uppgiften.
Kurslitteratur
Kurslitteraturen utgörs av forskningsartiklar och tekniska rapporter som studenterna själva identifierar som relevanta för sitt arbete.
Utrustning
Uppdragsgivaren förväntas förse studenterna med utrustning som är nödvändig för att genomföra projektet.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Bedömningsgrunder i DA151X
Kandidatarbetena bedöms enligt nedan; nummer för KTH-mål refererar till betygskriterierna ovan.
Vid betygskala P/F ska samtliga bedömningsmoment vara godkända.
Det studerade problemet är tydligt, avgränsat, vetenskapligt relevant (tillräckligt komplext) och möjligt att utvärdera. Förutsättningar och begränsningar beskrivs.
3
2. Bakgrund, Litteraturstudie
Det vetenskapliga området för arbetet introduceras väl. Bakgrunden innehåller en skriftlig genomgång av tidigare forskning och utveckling, och studenternas eget arbete är utformat i enlighet med slutsatserna från denna genomgång. Arbetets relation till kunskapsfronten beskrivs.
1, 2
3. Metod
Vald metod är vetenskapligt/ingenjörsmässigt adekvat, redovisas väl och tillämpas korrekt. Relevant kunskap från utbildningen används korrekt.
1
4. Resultat & Utvärdering
Arbetets resultat är korrekt och icke-trivialt. Arbetet har utvärderats på ett korrekt sätt med lämpliga metoder.
3, 6
5. Diskussion, Slutsatser
Arbetets slutsatser är väl underbyggda och korrekta. Det finns en tydlig koppling mellan slutsatserna, frågeställning och resultat. Vidare utveckling av arbetet diskuteras och behov av ytterligare studier identifieras.
3
6. Etik och samhällsaspekter
Redovisar frågeställningar, samt motiverar arbetet och diskuterar resultat utifrån samhälleliga och etiska aspekter eller redogör tydligt och korrekt för att dessa dimensioner saknas för det specifika examensarbetet. Diskuterar för vem och varför arbetet och dess resultat är intressant i ett bredare perspektiv.
6
7. Helhet: språk, formalia, struktur, terminologi
Rapporten är väldisponerad, med tydlig redovisning av arbete, resultat, och slutsatser, med klar analys och väl underbyggd argumentation. Struktur, referenser, språk och layout i rapporten följer teknisk/akademisk standard. Stavning, grammatik och formatering är på en god nivå. Resultat presenteras på ett strukturerat sätt och är tydligt illustrerade (figurer, tabeller, diagram etc). Rapporten innehåller engelskt abstract och svensk sammanfattning.
5
8. Muntlig presentation
Studenterna har aktivt deltagit vid handledningstillfällen, samt muntligt presenterat och diskuterat sitt arbete klart, tydligt och anpassat till åhörarna.
5
9. Peer-återkoppling
Studenten har konstruktivt medverkat i den skriftliga och muntliga återkopplingen på tilldelade arbeten.
5
10. Genomförande
Arbetet har genomförts enligt arbetsplanen, vad gäller hålltider och metodik. Eventuella ändringar i planeringen och har skett i samråd med handledare och dokumenterats.
4
11. Självständighet och handledning
Arbetet har genomförts självständigt, med rimlig handledningsinsats. Återkoppling från handledare har på ett konstruktivt sätt beaktats.
2,7
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.