Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen syftar till att träna på förmågor som är viktiga för att arbeta i projektform, samt ge en djupare förståelse av projektledning och gruppdynamiska aspekter. Kursen ger grundläggande kunskap om bioteknikens roll och ansvar för hållbar utvecklingen inklusive deras ekonomiska, miljö och sociala aspekter. Kursen syftar dessutom till att ge en djup förståelse för vissa delar av biotekniken. Projekten är tvärvetenskapliga mot områden som är närliggande till bioteknik. Kursen innehåller:
Hållbar utvecklingen och bioteknologins roll
Introduktion och tillämpning av projektledning
Ett projekt i bioteknik med fokus på hållbar utveckling
Litteratursökning och referenshantering
Egenreflektion utifrån gruppdynamik och processer
Rapportskrivande
Muntlig presentation
Lärandemål
Efter godkänd kurs skall studenten uppvisa
Färdighet och förmåga genom att:
Planera och verkställa ett projekt inom hållbar utveckling i grupp, enligt överenskommen tidsram med tillämpning av lämplig typ av projektledning.
Identifiera relevant information, kritiskt bedöma den enligt dess vetenskapliga grund, och använda informationen för att kreativt lösa problemställningar.
Visa god förmåga att skriftlig och muntlig redovisa kunskap, process, resultat och slutsatser av projektarbetet.
Värdering och förhållningssätt genom att:
Kombinera olika discipliner inom projektet och relatera lösningarna till en hållbar utveckling samt samhällets behov.
Värdera gruppens arbetsprocesser och den egna arbetsinsatsen, verktyg för projektledning, samt förmåga att stimulera den egna och gruppens prestation.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Programvara
Civilingenjörsutbildning i bioteknik (CBIOT), 2 år, obligatorisk.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
In addition, inform the course responsible if you have special needs. Then show the certificate from Funka
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
PRO1 - Projekt, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
UPP1 - Egna reflektioner, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Övriga föreskrifter
Det finns kurser som helt eller delvis har samma innehåll: BB1220 Projekt i bioteknik
Kontakter
Kommunikation i kursen
Student can always contact by email the teachers and course responsible, as well as the examinor.
Communication via CANVAS is also open during the course