Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Centrala vetenskapsfilosofiska begrepp och ämnen: kunskap, former av kunskapsförnekelse, förklaringar, orsaker, slutledningsmetoder, lagar, teorier, modeller, reduktionism, underbestämning, teoriberoende, falsifiering, demarkation, positivism, vetenskapliga värderingar, vetenskapligt framåtskridande, upprepbarhet.
Centrala metodbegrepp och metodfrågor: observationer, experiment, simuleringar, hypoteser och hypotesprövning, hypotesgenerering, validitet, reliabilitet, blindning, randomisering, kvalitativa och kvantitativa data.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten - kunna redogöra för och diskutera centrala vetenskapsfilosofiska begrepp och ämnen,
- kunna redogöra för och diskutera centrala metodbegrepp och metodfrågor,
- kunna diskutera styrkor och svagheter hos olika metoder för insamling och analys av data i en experimentell forskningssituation.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Jesper Jerkert: Reasoning about Science. Bokmanuskript i kompendieform, 2022. Säljes via Kårbokhandeln.
Enstaka texter som kompletterar kompendiet. Kommer att finnas på Canvas.
Artiklar till seminarierna. Kommer att läggas ut löpande på Canvas.
Föreläsningspresentationer. Kommer att läggas ut löpande på Canvas.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
SEM1 - Aktivt deltagande i seminarier, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
TEN1 - Skriftlig uppgift, 2,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Betygskriterier framgår i vidstående tabell. Lärandemål 3 examineras endast genom seminarierna (inklusive förberedelseuppgifterna). Lärandemål 1 och 2 examineras genom tentamen. Eftersom kriterierna för betyg A för mål 1 och 2 talar om att en förmåga ska visas "i komplicerade situationer" så innebär detta i praktiken att olika formulerade uppgifter kommer att finnas på tentamen: vissa som är mer grundläggande och andra som är mer komplicerade, och där de senare endast förväntas bli besvarade av studenter som siktar på höga betyg. Tentandernas svarskvalitet (argumentationskvalitet, stringens, noggrannhet, klarhet) kommer in som en parallell bedömningsfaktor, eftersom svarskvaliteten är omtalad i kriterierna för A.
Lärandemål
Kriterier för Fx
Kriterier för E
Kriterier för C
Kriterier för A
1. Kunna redogöra för och diskutera centrala veten-skapsfilosofiska begrepp och ämnen.
Tre av delarna (a), (b), (c) och (d) i kriteriet för E är uppfyllda, och den återstående delen är nära att vara uppfylld.
(a) Studenten förklarar tillfredsställande innebörden hos centrala vetenskapsfilosofiska begrepp och (b) tillämpar dem på rimliga sätt i typiska situationer. (c) Studenten redogör tillfredsställande för centrala vetenskapsfilosofiska ämnen och (d) ger relevanta exempel från olika vetenskapsgrenar.
Delarna (a) och (c) från kriteriet för E är uppfyllda. Delarna (b) och (d) från kriteriet för E är uppfyllda med viss marginal, men inte så mycket som A-kriterierna (e) och (f) anger.
Delarna (a) och (c) från kriteriet för E är uppfyllda. Dessutom: (e) Studenten tillämpar korrekt centrala vetenskapsfilosofiska begrepp i komplicerade situationer. (f) Studenten jämför, kontrasterar och förklarar stringent och med övertygande argument hur och varför olika centrala vetenskapsfilosofiska ämnen tar sig olika uttryck i olika vetenskapsgrenar.
2. Kunna redogöra för och diskutera centrala metodbegrepp och metodfrågor.
En av delarna (a) och (b) i kriteriet för E är uppfylld, och den andra delen är nära att vara uppfylld.
(a) Studenten förklarar tillfredsställande innebörden hos centrala metodbegrepp och metodfrågor och (b) bedömer rimligt deras relevans i typiska situationer.
Del (a) från kriteriet för E är uppfylld. Del (b) från kriteriet för E är uppfylld med viss marginal, men inte så mycket som A-kriteriet (c) anger.
Del (a) från kriteriet för E är uppfylld. Dessutom: (c) Studenten hanterar centrala metodbegrepp och metodfrågor på ett stringent och övertygande sätt i komplicerade situationer.
3. Kunna diskutera styrkor och svagheter hos olika metoder för insamling och analys av data i en experimentell forskningssituation.
Ej tillämpligt.
= Målet.
Ej tillämpligt.
Ej tillämpligt.
Nedanstående tabell visar hur betyg på mål 1 och mål 2 i tentamen sammanvägs till ett betyg på hela momentet TEN1. I tabellen betecknar Fx* betyg Fx med möjlighet att komplettera till momentbetyg D, och Fx** betecknar Fx med möjlighet att komplettera till momentbetyg C.
Betyg på mål 1 resp. 2 (i valfri ordning)
Betyg på TEN1
A, A
A
A, C
B
A, E eller C, C
C
C, E
D
E, E
E
A, Fx
Fx**
C, Fx
Fx*
E, Fx
Fx
Fx, Fx
F
Möjlighet till komplettering
Den som får Fx (eller Fx* eller Fx**) på TEN1 får möjlighet att komplettera till godkänt momentbetyg genom enskild skriftlig extrauppgift.
Möjlighet till plussning
Plussning är generellt tillåtet, men tentamen kommer ej att ordnas om det endast är studenter som vill plussa som anmäler sig till den.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.