Skip to main content
To KTH's start page

KTH:s examinationsrumsmall i Canvas

Alla examinationsrum skapas upp med denna enkla mall för att underlätta genomförandet av examinationen. Mallen hjälper lärare skapa en tydlig struktur av det examinerande materialet med uppgifter och quiz i Canvas. Mallen behöver även kompletteras med kursspecifik information, exempelvis inlämningstid och kontaktinformation.

Få mallen på svenska från Canvas Commons

Av tekniska skäl skapas kursrum alltid med den engelska mallen, men en svensk version kan laddas ned från Canvas Commons. Sök på "KTH Template Course room sv."

Läs mer om att Ladda ned en mall från Canvas Commons .

Mall för examinationsrum – uppgiftsbaserad

Mallen kallas för uppgiftsbaserad eftersom studenterna hittar hela tentamensupplägget under “Uppgifter” i navigeringsmenyn. Det kräver att läraren bara använder uppgifter, quiz och startsidan för att bygga upp tentamen, samt att läsordningen är oviktig. Det finns även en modulbaserad examinationsmall om du behöver mer kontroll över hur studenterna tar sig igenom tentamen. Läs mer om KTH:s modulbaserade examinationsrumsmall .

Undrar du hur examinationsrum skapas?

Du kan läsa mer om hur examinationsrum skapas, när de används, vilka som får tillgång till dem och hur de avpubliceras på sidan .

Hur du använder hederskodexen

Alla examinationsrum kommer med en hederskodex som du rekommenderas att använda. Syftet med hederskodexen är att informera studenter om vad som är tillåtet vid examination. Läs mer om hur du kan använda hederskodexen på sidan Hederskodex för examination på KTH .

Vill du villkora hederskodexen?

Vill du att studenterna måste bekräfta hederskodexen för att få se tentamensfrågorna? Då behöver du använda moduler för att strukturera examinationsrummet. Vi har skapat en modulbaserad mall där hederskodexen är villkorad, det vill säga studenterna måste acceptera den innan de kan gå vidare till tentamensfrågorna. Läs mer om KTH:s modulbaserade examinationsrumsmall .

Examinationsrum att inspireras av

På sidan Examinationsrum att inspireras av  kan du ta del av exempel på hur några lärare har utformat sina examinationsrum. 

Arbeta först i en sandbox

Vi rekommenderar att du skapar uppgifter eller quiz i en sandbox och sen flyttar över dem till examinationsrummet. Då finns det större möjligheter för att testa upplägget och få återkoppling från kollegor. En sandbox ger dig även möjlighet att påbörja arbetet med examinationen före examinationsrummet skapats. Läs mer om att arbeta i en Sandbox .

Hantera examinationsrummet inför examinationen

Väldigt kortfattat behöver följande göras i examinationsrummet i god tid före examinationen:

  1. Skapa uppgifter eller quiz, eller flytta dem från din sandbox till examinationsrummet.
  2. Kontrollera bedömningsschema för uppgifter och quiz, vid behov. Mer information finns på sidan Bokstavsomdömen och bedömningsscheman .
  3. Sätt korrekt tillgänglighetsdatum och tider för uppgifter, quiz och hederskodex.
  4. Redigera startsidan så den innehåller kursspecifik information.
  5. Publicera examinationsrummet och innehållet.
  6. Granska med studentvyn.

Detta förklaras i mer detalj i checklistan Inför examination – checklista för Canvas .

Mallens innehåll

Eftersom alla examinationsrum skapas upp med den uppgiftsbaserade mallen innebär det i praktiken att de alla har följande förinställningar och material:

  • Ett förslag på startsida (kan redigeras för att passa specifik kurs).
  • Hederskodex för studenter i ett quiz.
  • Förenklad kursmeny som bara innehåller "Startsida" (Home), "Uppgifter" (Assignments) och "Omdömen" (Grades). Anslag (Announcements) är förberett för att bli synligt om ett meddelande publiceras där. 
  • Inställningar för kurs och bedömningsöversikten för att passa examination.
    • “Publicera omdömen manuellt” (Manually Post Grades) är valt så att examinator styr när bedömningen ska publiceras för studenterna.
    • Anonym bedömning och anonyma lärarnoteringar är aktiverat i Canvasrummet så att funktionerna går att välja då uppgifter skapas.
    • "Kursens bedömningsschema" (Course grading scheme) är aktiverat och satt till KTH:s standard.
    • "Dölj slutpoäng i studentens bedömningssammanfattning" (Hide totals in student grades summary) är förvald så att inget felaktigt omdöme kommuniceras till studenterna.