Sök på tagg
Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.
Antal träffar: 3
-
Tidernas största forskningssatsning inom svensk väg- och banteknik
För att lösa framtidens trafiksituation satsar Trafikverket, KTH och Statens Väg- och Trafikinstitut (VTI) totalt 200 miljoner SEK på forskning och innovation inom väg- och järnvägsteknik.
-
Självläkande asfalt sparar miljarder
Med hjälp av nanoteknik ska de skapa asfalt som är självläkande. Tekniken ska markant förlänga vägarnas livslängd, och KTH-forskarna uppskattar denna till en fördubbling. Om vägarna i så fall skulle hålla 40 år istället för dagens 20 skulle det innebära en besparing på 1 miljard kronor årligen på det svenska statliga vägnätet. Därutöver finns det ett kommunalt vägnät inom vilket besparingspotentialen är lika stor.
-
Vägbyggens miljöbelastning klart underskattad
Stora mängder pengar och naturresurser används varje år till våra vägar. Allt oftare uppmärksammas därför den miljöpåverkan - ur ett livscykelperspektiv - som vägarna har vid transportplanering, både nationellt och internationellt. Tyvärr visar forskning vid KTH att man ofta missar parametrar som energianvändning och utsläpp vid byggnation, drift och underhåll av vägar.