Så har KTH Energiplattform arbetat för inkludering och teknikneutralitet

två personer framför en skärm
Publicerad 2024-06-04

KTH Energiplattform publicerar en rapport som dokumenterar de senaste fem årens omfattande verksamhet av events, workshops, nationella och internationella studiebesök samt skolbesök hos KTH:s energiforskare.

"KTH Energiplattform har sedan starten varit en arena för nya forskningssamarbeten där vi lett satsningar som stärkt samverkan med det omgivande samhället. Sedan 2019 har vi publicerat ett omfattande material av artiklar från event, workshops och studiebesök. Nu samlar vi dessa till en dokumentation av verksamheten, säger Lina Bertling Tjernberg, föreståndare för plattformen som i april tillträdde rollen som ny vice skolchef vid Skolan för elektroteknik och datavetenskap, EECS.

Rapporten rymmer drygt 220 artiklar på engelska och svenska samt en inledande överblick av plattformens verksamhet sedan starten 2009.
– Materialet visar upp bredden av KTH:s energiforskning och rymmer många guldkorn från åren som gått. Här ges en god bild av de senaste årens inkluderande verksamhet och vår strävan att möta klimatutmaningarna med en teknikneutral energiomställning.

Erfarenheterna från att leda KTH Energiplattform sedan 2019 tar nu Lina Bertling Tjernberg med sig till den nya rollen som vice skolchef .
– Jag ser tillbaka med tacksamhet över allt vi lyckats åstadkomma. Nu är det dags att ta den kunskapen vidare i arbetet med att stärka forskningens impact i samhället i min nya roll vid KTH och EECS-skolan.