I en tid av omställning bör man ta vara på den goda kunskapen och kunskap som kan göra skillnad för morgondagen. Under de senaste åren har en allt mer offensiv berättelse om humaniora tagit form, där värdet av humanistisk kunskap och utbildning framhålls.
Vår utgångspunkt är att humaniora ett oundgängligt inslag i professionsutbildningar. Men, vad utgör den humanistiska komponenten, egentligen? Och vem undervisar i humaniora? Vilken nytta har man av humanistisk kunskap i sin profession? Många använder humanistiska praktiker som essäistiskt skrivande eller seminariet. Andra humanistiska kompetenser som att ha ett reflexivt förhållningssätt till sitt yrke och sin omvärld, eller förmågan att teckna ett ämnes historia, har blivit en del av många utbildningar även utanför de humanistiska fakulteterna.
Den 15 januari samlas vi för ett halvdagssymposium där vi diskuterar humanioras möjlighet att förbättra professionsutbildningar för en föränderlig framtid. Dagen inleds med ett anförande av Sverker Sörlin och avslutas med en panel med Anders Ekström, Kim Silow Kallenberg, Lars Strannegård och Ida Ölmedal. Under eftermiddagen får vi ett antal exempel på olika initiativ i Sverige, från Karolinska Institutet, Maria Josephsson, Handelshögskolan, Tinni Ernsjö Rappe och Uppsala universitet, Sven Widmalm, som vi vrider och vänder på med namnkunniga kollegor. Vi berör också humanioras specifika kunskapspraktiker och hur de kan överföras och anpassas till nya sammanhang.
Symposiet är 12.30-17.30, med kaffe från 12 och mingel fram till 19.
Här lägger vi upp hela programmet när det är färdigställt.
KTH Future Humanities Initative, med finansiering av Wallenbergstiftelserna, utgår från KTH:s position som en okonventionell humanistisk kunskapsmiljö och framväxten av integrativ humaniora under det senaste decenniet. Tvärvetenskapliga forskningsmiljöer med tydligt fokus på stora problemkomplex – miljöhumaniora, digital humaniora och medicinsk humaniora är några exempel – har öppnat upp nya frågor om humanioras roll i samhället, men också inom utbildningsväsendet i stort. Hur kan vi bäst använda och utveckla humanistisk kunskap i en tid av stora sociala, tekniska och miljömässiga förändringar? Vilken roll kan humaniora spela i framtidens professionsutbildningar? Les mer om KTH Future Humanities Initiative här.