Sommarhögskola för unga på Campus Flemingsberg

Glada elever på sommarhögskola
Så här glada var förra årets elever över att få delta i Sommarhögskolan på Campus Flemingsberg. I år kommer en ny kull. Foto: Södertörns högskola
Publicerad 2024-06-04

Under nio dagar i juni får drygt 40 elever som just gått ut årskurs sju besöka Campus Flemingsberg och delta i spännande workshops. Den så kallade Sommarhögskolan startades av Södertörns högskola 2010, efter inspiration från Skottland.

För andra året i rad tar KTH i Flemingsberg emot eleverna under en dag och den 13 juni är det dags.

– Konceptet i Skottland utvecklades utifrån insikten att genom att vända sig till unga från studieovana miljöer och visa på högskolans möjligheter på ett lekfullt sätt, kan vägen till kunskap och kanske också högre studier öppnas tidigt, berättar Erik Johannessen på Södertörns högskola.

Syftet med Sommarhögskolan är att väcka intresse och visa vad mycket roligt man kan göra och vad det kan innebära att plugga på KTH. Eleverna kommer från studieovana hem från Järfälla, Sollentuna, Salem och Södertälje och väljs ut av skolorna själva.

Matilda Larsson, professor och chef för avdelningen för medicinsk avbildning, är pedagogiskt ansvarig för dagen.

– Många elever kanske inte ens vet vad KTH är eller att man kan plugga på KTH. Det kanske bara handlar om att öppna dörren till en ny värld på ett lekfullt och roligt sätt, säger hon.

Hjälmforskning, ultraljud, ettor och nollor

Under dagen på KTH delas eleverna in i tre grupper och får uppleva tre olika workshops.

– De kommer bland annat att få en kort crash course i hjälmforskning och hur hjälmar testas. De kommer att få känna och klämma på hjälmar och testutrustning och reflektera över hur bra testmetoden är. Sedan delas de in i mindre grupper och får i uppgift att med tillgängliga material bygga en så bra hjälm som möjligt åt ett ägg. Hjälmarna testas sedan genom att släppas från olika höjder, berättar Matilda Larsson.

Det blir också en workshop i medicinsk avbildning samt i digitalteknik och programmering.

– Eleverna kommer att få testa avbildning med både röntgen (CT) och ultraljud. Den första praktiska sessionen handlar om att avbilda olika typer av pasta gömda i en enkel avbildningsmodell. De får utforska och försöka identifiera olika former av pasta med hjälp av ultraljudsutrustningen, fortsätter hon.

Efter en kort introduktion till digitalteknik får eleverna också lära sig hur man räknar med ettor och nollor. Sedan kommer de att få testa att bygga en elektrisk krets som kan utföra enkla beräkningar.

– Förra året deltog vi med väldigt kort varsel och ganska improviserat. I år har vi utbildat de som ska hålla i workshoparna och Södertörns högskola har haft ett seminarium där alla wokshopledare var inbjudna. Det är viktigt att lägga det hela på en nivå som passar den unga målgruppen, säger Matilda Larsson.

Text: Åsa Karsberg