Till KTH:s startsida

Nybliven professor som brinner för ledarskap och arbetsmiljö

Andrea Eriksson
Andrea Eriksson är nybliven professor på CBH-skolan. Foto: Åsa Karsberg
Publicerad 2024-08-28

Andrea Eriksson är professor i psykosocial arbetsmiljö vid Avdelningen för ergonomi. Fokus ligger på ledarskap och arbetsmiljö – där det är den praktiska nyttan av forskningen hon gärna lyfter.

– Jag blir glad varje gång någon hör av sig och berättar att de verkligen haft nytta av de vägledningar och material för arbetsplatser som vi tagit fram. Jag brinner för att bidra till en god arbetsmiljö. Vi vet att ledarskap, som är mitt fokus, har en väldigt stor betydelse för hur medarbetarna mår.

Andrea Eriksson började på KTH 2012 då hon gjorde sin postdoc om förändringsarbete på sjukhus och hur det påverkar de anställdas hälsa och engagemang.

– På vår avdelning har vi en lite bredare syn på ergonomi. Det handlar inte bara om belastningsergonomi utan även om hur man kan främja hållbara och hälsosamma arbetssystem. Det tittar vi på ur olika perspektiv, där mitt är just ledarskap och organisation. Det är något jag mer eller mindre alltid haft i fokus, ända sedan jag började på KTH.

Hälften av sin tid lägger Andrea Eriksson på forskningen, den andra halvan på undervisning. Hon undervisar både på masterprogrammet Teknik arbete och hälsa och har en fristående kurs inom Livslångt lärande, Ledarskap och hållbara arbeten.

– Jag tycker verkligen om både forskningen och undervisningen och just omväxlingen är väldigt stimulerande. Mina studenter har dessutom ofta arbetslivserfarenhet, vilket gör att det blir ett ömsesidigt lärande som ger mycket tillbaka.

Nära samarbete med arbetslivet

Inom ergonomiforskningen har man av naturliga skäl ett nära samarbete med arbetslivet, eftersom tanken är att forskningen verkligen ska komma till nytta på arbetsplatser.

– Dels har vi den traditionella forskningen med traditionella metoder, som publiceras i vetenskapliga tidskrifter. Men sen har vi också tagit fram arbetsmaterial och handböcker för att omsätta forskningen i praktik, så att arbetsplatserna verkligen ska använda dem. Arbetsmaterialet innehåller en sammanfattning av forskningen men även reflektionsövningar och exempel på hur man kan jobba rent praktiskt.

I sin senaste forskning har hon inriktat sig på inkluderande arbetsmiljö. Det handlar om att skapa en arbetsmiljö där alla känner sig inkluderade och respekterade, oavsett sexuell läggning eller könsidentitet. Även här finns ett praktiskt arbetsmaterial som kan användas direkt på arbetsplatsen.

Vill vara en del i det större arbetet

Ett minnesvärt ögonblick för Andrea Eriksson var när hon och kollegan Lotta Dellve, då gästprofessor på KTH, fick HR-forskningspriset för ett arbetsmaterial kring ledarskap som byggde både på vetenskapligt arbete och att forskningen fick praktisk nytta.

Som professor hoppas hon kunna bidra lite mer övergripande till att KTH som akademisk miljö blir ännu bättre.

– Jag har tidigare suttit med i Strategiska rådet och jag är med i docentkommittén. Jag tycker om att vara en del i det större arbetet. Här får framtiden utvisa vilken roll jag kan ta.

God arbetsmiljö på den egna avdelningen

Den självklara frågan är förstås hur arbetsmiljön är på den egna avdelningen och hon ler när hon får frågan.

– Jag trivs jättebra, framför allt med mina kollegor. Det samarbetet är verkligen drivkraften bakom att jag blivit kvar på KTH. Vi har jättefin stämning och jag känner ett stort stöd från kollegorna. Vi arbetar aktivt med gemenskapen och har till exempel åkt Stafettvasan tillsammans. Då var det en av mina doktorander som lärde mig bättre skidteknik. Att vi gör saker tillsammans har bidragit till sammanhållningen. En annan sak är att vi är väldigt duktiga på att fira på vår avdelning. Händer det något så lyfter vi det på avdelningsmöten och APT.

Att hon nu är professor hann avdelningen fira redan före sommaren.

– Då blev det tårta!

Text: Åsa Karsberg

Är du intresserad på materialet God arbetsmiljö gör hbtqi-personer? Då kan du ladda ner det här.

Vill du gå Andrea Erikssons kurs Ledarskap och hållbara arbeten, med start 28 oktober? Läs mer om kursen här.

Om Andrea Eriksson

Familj: Sambo och tre tonårsbarn

Bor: I Sundbyberg

Vad gör du på fritiden? ”I Sundbyberg har vi ett väldigt fint konstsnöspår, så de dagar jag jobbar hemma under vinterhalvåret tar jag gärna en tur. Jag tycker annars om att jogga och brukar bland annat ta en tur i joggingspåret i Flemingsberg med Peter Sillén eller någon annan kollega.

Bakgrund: Magisterexamen i folkhälsovetenskap från Karolinska Institutet och läste innan dess olika beteendevetenskapliga ämnen vid Uppsala universitet. Efter postdoc på KTH fick hon en forskartjänst på KTH och blev sedan biträdande lektor och så småningom lektor. 2024 blev hon professor.