Till KTH:s startsida

Ny professor vill göra det bättre för patienter

Rodrigo Moreno, professor i magnetisk resonanstomografi.
Rodrigo Moreno, professor i magnetisk resonanstomografi. Foto: Jon Lindhe
Publicerad 2024-09-04

Rodrigo Moreno brinner för att förbättra situationen för patienter genom att utveckla nya verktyg för sjukvården.

I juni befordrades han till professor i magnetisk resonanstomografi.

– Det är som ett nästa steg i att expandera och konsolidera vår grupp. Det öppnar upp möjligheter för fler samarbeten med Karolinska Institutet och med andra aktörer i Sverige och Europa, säger Rodrigo Moreno.

Professor Rodrigo Morenos grupp bedriver forskning inom två huvudsakliga ämnen, AI för bildbehandling inom medicinsk avbildning samt avbildning med användning av magnetisk resonanstomografi, MR.

– Vi samarbetar med läkare för att göra skillnad, så att de kan införa nya verktyg i sin praktik. Detta är vår målsättning, att våra metoder ska förbättra livskvalitén för patienter, säger Rodrigo Moreno.

Bytte spår

Det var inte självklart att Rodrigo Moreno skulle arbeta med just detta. Efter studier i datateknik och elektroteknik i Colombia arbetade han med datorseende i sina doktorandstudier i Spanien. Men efter att ha kommit som postdoktor till Sverige och Linköping för 14 år sedan började han röra sig mer mot medicinska tillämpningar. 2015 kom han till KTH och 2020 blev han befordrad till universitetslektor.

– Jag gick över till medicinsk bildanalys eftersom påverkan på samhället är tydligare och syns snabbare än med datorseende, säger han.

Underlättar att välja behandling

Bland de projekt som Rodrigo Morenos forskningsgrupp bedriver finns utvecklingen av nya metoder för att med hjälp av metod kallad elastografi bedöma de mekaniska egenskaperna hos olika sorters vävnad, främst hos hjärnan. Att med hjälp av MR avgöra om vävnad är stel eller mjuk kan göra det lättare för läkare att välja behandlingsmetod eller för att förbättra diagnosen.

– Vi samarbetar med flera delar av Karolinska Institutet. Just nu arbetar vi med Parkinsons, vi kommer snart att börja jobba med MS. Ett annat projekt handlar om cancer. Man kan avgöra vilken sorts operation som ska göra beroende på tumörens stelhet, säger Rodrigo Moreno.

Studerar förändringar i hjärnan

Ett annat projekt handlar om att bedöma hur hjärnan förändras hos tonåringar vid ångest. Ytterligare ett undersöker skillnaden mellan förändringar i hjärnan som sker vid åldrande respektive vid Alzheimers, samt försöker ta reda på om det går att särskilja dessa processer åt med hjälp av tekniken.

– Vi har också olika projekt som involverar AI. Bland annat ett europeiskt projekt för att förutsäga återfallsrisken och aggressiviteten hos bröstcancer, ett annat projekt för att genom att studera lungcancerknölar försöka förutsäga behandlingssvar. Ett projekt analyserar förändringar i hjärnkonnektivitet på grund av sjukdom och vi har också ett projekt för att förutsäga hur en MRT kommer att se ut i framtiden för en specifik patient, säger Rodrigo Moreno.

Vad har du för planer framöver?

– Vi vill expandera inom elastografi. Det är en unik sorts teknik som i Sverige bara finns på KTH. Vi vill utöka metoderna så att de blir tillgängliga på fler sjukhus och utöka användningen till andra sjukdomar. Vi vill också förbättra bearbetningen av bilder som i dag tar ganska lång tid samt bearbetningen av data. Elastografi kräver också en speciell hårdvara som är dyr och svår att installera. Vi vill utforska alternativ så att elastografi kan installeras på alla sjukhus med MR så metoden når fler människor, det är vårt mål.

Text: Sabina Fabrizi