Högskoleingenjör i kemiteknik – bara på KTH

Sofie Göransson och Marion Salem
Sofie Göransson och Marion Salem tog sin högskoleingenjörsexamen i kemiteknik 2022 och fick jobb snart efter det. Foto: Åsa Karsberg, KTH
Publicerad 2024-03-20

Från och med hösten 2024 blir KTH ensamt i Sverige om att erbjuda ett högskoleingenjörsprogram i kemiteknik. För den som vill bidra till att göra planeten lite bättre och arbeta för hållbara lösningar inom globala utmaningar, är kemiteknik ett bra program. Rent vatten, klimat, läkemedel eller livsmedelsförsörjning – det är frågor du kan arbeta med efter examen.

Högskoleingenjörsprogrammet i kemiteknik är en utbildning för den som vill komma ut snabbt i arbetslivet – efter de tre åren får de flesta jobb väldigt snabbt. Med obligatoriska kurser i ekonomi och ledarskap förbereds studenterna för arbetslivet.

– En högskoleingenjörsutbildning passar studenter som tycker om att arbeta praktiskt med problemlösning och projekt. Vi jobbar som man gör på de flesta arbetsplatser. Det gör att våra studenter är väldigt attraktiva för arbetsgivare, säger Sara Naumann, som är programansvarig för kemiteknik på KTH.

Sofie och Marion fick jobb direkt

Sofie Göransson och Marion Salem tog båda sin examen i kemiteknik våren 2022. Det tog inte lång tid innan de hade fått jobb, Marion som processingenjör på ett reningsverk och Sofie som labbingenjör på en startup som jobbar med hållbar slamhantering.

– Det bästa med utbildningen är att den ger en bred kunskapsbas. Utöver det är kemiteknik inte bara den klassiska kemin, att stå i labbet och blanda olika kemikalier, det är mycket mer än så. Här får man lära sig kemitekniska processer, miljöskyddsteknik, matematik, programmering, olika analytiska metoder, ekonomi, energi och mycket annat, säger Marion Salem.

– Det är en bred utbildning där det finns många olika jobbmöjligheter efter examen. Jag tycker också att det var kul att det ingick många projektarbeten – något som jag verkligen har nytta av i mitt jobb idag. Som högskoleingenjör tycker jag att man får en lagom blandning av teoretiska och praktiska moment under utbildningen, säger Sofie Göransson.

Läs mer om programmet

Text: Åsa Karsberg

Marion om sitt jobb som processingenjör

”Jag jobbar som processingenjör på Syvab AB, som driver Himmerfjärdsverket för att rena avloppsvatten innan det släpps ut. Syvab driver även en forskningsanläggning, en storskalig pilotanläggning som är en miniatyrversion av vårt framtida reningsverk. Pilotanläggningen är mitt ansvarsområde och här pågår flera parallella forskningsprojekt och utvecklingsprojekt som jag är involverad i, till exempel rening av avloppsvatten från mikroföroreningar och minskad kemikalie- och energianvändning.”

Sofie om sitt jobb som labbingenjör

”Jag jobbar på C-Green, som är en startup inom cirkulär slamhantering. Min huvudsakliga uppgift är att screena slam från potentiella kunder, där jag kör C-Greens process (OxyPower HTC) i labbskala och sammanställer resultaten i rapporter.

Jag arbetar i nära kontakt med potentiella kunder, leder projekt och genomför även en del utvecklingsarbete.”