Forskare inom proteinanalys kan få uppfinnarpris

Simon Fredriksson och Ulf Landegren.
Simon Fredriksson och Ulf Landegren, finalister i European Inventor Award 2024.
Publicerad 2024-05-21

Simon Fredriksson, adjungerad professor i molekylär diagnostik vid SciLifeLab, är tillsammans med Ulf Landegren en av tre finalister i European Inventor Award 2024 under kategorin ”Industri”.
Den prestigefyllda innovationsutmärkelsen delas ut av Europeiska Patentorganisationen EPO.

Ulf Landegren och Simon Fredriksson är båda forskare på företaget Olink och har nominerats för sina upptäckter inom storskalig proteinanalys. De har skapat Proximity Extension Assay (PEA), som möjliggör känslig detektion av proteiner i celler och kopplar proteiner till DNA-strängar med detekterbar data.

Simon Fredriksson, adjungerad professor i molekylär diagnostik vid SciLifeLab.

Enligt EPO har PEA potential att avsevärt förbättra patientresultaten inom flera medicinska områden från tidig sjukdomsscreening till individualiserade behandlingsplaner.

Hur känns det?

Väldigt roligt att vårt arbete får uppmärksamhet och förhoppningsvis inspirerar det andra att uppfinna och utveckla sina idéer till produkter och företag.

Hur skulle du beskriva din innovation?

Att analysera DNA har varit relativt enkelt jämfört med proteiner, fast proteinerna är ju de funktionella molekylerna i kroppen och egentligen viktigare att studera i olika sjukdomstillstånd än arvsmassan. Så tanken var att möjliggöra analys av väldigt många proteiner samtidigt med hög analytisk kvalitet och specificitet.

Vår uppfinning som inspirerades av DNA analys-metoder, fast då applicerat på proteiner, har haft stort genomslag på forskning och läkemedelsutveckling de senaste 10 åren.

På vilket sätt kan den bidra till forskningen och till patienter?

Mycket utveckling pågår just nu som använder vår teknologi och syftar till att bättre och säkrare diagnostisera sjukdomar inom bland annat kardiologi, inflammation och även cancer.

Text: Sabina Fabrizi