Catherine Trask får årets Levipris

Sveriges Ingenjörers förbundsordförande Ulrika Lindstrand delar ut Levipriset 2024 för arbetsmiljöarbete till Catherine Trask, universitetslektor vid KTH.
Publicerad 2024-05-29

Catherine Trask, universitetslektor vid avdelningen för ergonomi och programansvarig för masterprogrammet Teknik arbete och hälsa, får årets Levipris för arbetsmiljöarbete. Pristagaren utses av Sveriges Ingenjörer.

”Catherine är en entusiasmerande och medryckande lärare och handledare. Hon är djupt uppskattad bland ingenjörsstudenterna och doktoranderna”, skriver Sveriges Ingenjörer i sin motivering.

Levipriset delas ut ”till lärare, handledare eller ingenjörer som brinner för och fokuserar sin ingenjörskompetens för en god arbetsmiljö, till exempel ergonomi, design, tillgänglighet, processer eller liknande.” Pristagaren tilldelas en prissumma på 50 000 kronor.

– Jag är verkligen ödmjuk inför det faktum att jag nu finns med bland så många ansedda lärare som jag beundrar, både på KTH och på andra lärosäten, säger Catherine Trask.

Hon menar att utmärkelsen är ett kvitto på hur viktigt det är för samhället att ingenjörer får bra utbildning i arbetsmiljöfrågor.

– Alla arbetstagare förtjänar en säker arbetsmiljö som bidrar till hälsa; jag hoppas och önskar att de som utexamineras från mastersprogrammet i Teknik, arbete och hälsa bidrar till det i sina yrkeskarriärer.

Catherine Trask får priset för sin förmåga att skapa delaktighet och aktivitet bland ingenjörsstudenterna.

– Catherines internationella nätverk och kompetens bidrar stort till Sveriges ingenjörsutbildningar och svenskt arbetsliv. Sammantaget är Catherine en utomordentligt värdig pristagare i Lennart Levis anda, säger Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörers förbundsordförande.

Text: Åsa Karsberg

Levipriset

Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter den svenska stressforskningens nestor, Lennart Levi. Priset delas ut av Sveriges Ingenjörer och syftar till att uppmärksamma ingenjörernas roll för utvecklingen av en bra arbetsmiljö. Pristagaren tilldelas en prissumma på 50 000 kronor. Professor emeritus Lennart Levi avled den 18 februari 2024 i en ålder av 93 år.