UKA – Norges största kulturfestival

Som jag nämnt i tidigare inlägg, arbetar jag som volontär på festivalen UKA som hålls vartannat år här i Norge. Men vad är det för något, och på vilket bananskal trampade jag på som fick mig att jobba på det?

Festivalen UKA har en lång tradition i Trondheim och har hållits i över 100 år. Festivalen varar under flera veckor, i år går den av stapeln 5 oktober och håller på till 29 oktober. Under tiden kommer det vara en massa konserter, fester, kurser, matstånd och allt annat som hör till kulturfestivaler att göra. Vad som gör UKA speciellt är att den arrangeras helt av dedikerade studenter och att alla vinster går tillbaka till NTNUs studentliv! Det är nästan 2500 studenter i Trondheim som engagerar sig idealt i UKA, vilket jag tycker är väldigt imponerande!

Jag fick höra om UKA genom att jag och mina vänner satt på en bar och pratade med en annan student som berättade om festivalen. Hon tyckte att jag skulle passa som hyggefunk, vilket kort innebär att man ska se till att de andra volontärerna har det bra! Dela ut snacks, koka kaffe, laga våfflor osv. Utöver allt arbete så är det även väldigt mycket sociala evenemang inom volontärerna och man lär känna mycket folk, vilket lockade mig. Så jag sökte, och fick tjänsten!

Än så länge har det varit väldigt kul att engagera sig i denna stora festivalen, speciellt för mig som inte gjort så mycket student-relaterade saker på KTH. Det tar ju såklart lite tid, men det är värt med tanke på alla trevliga personer man lär känna!

Alla event som sker under UKA. Jag är riktigt taggad!
Hej! Jag heter Alexander och kommer blogga om mina utbytesstudier i Trondheim. Häng med på mina resor!