Road trip till Australia Zoo

I helgen besökte vi Australia Zoo som ligger cirka 1,5 timmes bilfärd från Brisbane. Och ja, det var rätt knepigt att gå in i bilen på fel sida för att därefter köra på fel sida av vägen, men man vande sig otippat snabbt, och nu känns det faktiskt ganska naturligt med vänstertrafik. Kommer bli stökigt när man kommer hem och ska försöka få in högertrafik i hjärnan igen. Kan med handen på hjärtat erkänna att jag råkade slå på vindrutetorkarna vid hela tre tillfällen när jag egentligen försökte använda blinkers 🙂

Australia Zoo grundandes 1970 av Steve Irwin’s föräldrar. Vet du inte vem Steve Irwin är? Men snälla, googla! Har du bott under en sten? 😉 Tänk; livs levande Crocodile Dundee.

Hur som helst så är Australia Zoo det i särklass bästa zoo jag någonsin besökt. Det var lov för skolbarn vilket gjorde att parkeringen var rätt trång, men det märktes inte över huvud taget inne i parken, den är otroligt stor och väldesignad. Djuren bor i förhållandevis stora burar och endast djur som faktiskt trivs i rampljuset är ut i parken, övriga djur bor på platser dit turister inte får gå.

Showen vi såg med fåglar och krokodiler utfördes delvis av självaste Robert, Terri och Chandler Irwin, blev faktiskt lite starstruck. Krokodilerna hade i de flesta fall blivit räddade av Steve Irwin då de uppträtt mycket aggressivt på plaster där de bott, krokodiler är visst ytterst territoriella och accepterar under inga omständigheter inkräktare. Om krokodilerna inte fått flytta till Australia Zoo hade de istället mött ett dystert och kort slut. Lite som den lilla hund som en av krokodilerna mumsat i sig innan han fått flytta till zoo.

Njut av nedan bildkavalkad, om du gillar djur vill säga. Mitt nya favoritdjur är wombat, så löjligt gullig!

I Brisbane, Australien och läser kurser på UQ i 6 månader.