Luftballongs festival – Luján Flota

I staden Luján några tiotals kilometer från Buenos Aires firas det varje år en Luftballongsfestival, där det samlas flera tusen gäster under kvällen. I staden finns även en viktig plats för troende där Heliga Maria från Luján är i rampljuset.

Med runt 100 utbytesstudenter åkte vi på en Day Trip till Basilikan och till Festivalen. Dagen började med att vi alla fick tränga in oss i skolbussar som skulle skjutsa oss, det vi inte förväntade oss var att det inte fanns så mycket benutrymme, eftersom det var skolbussar för ganska så mycket yngre barn…

Men efter någon timme av ont i knäna anlände vi först till basilikan.

Som ni ser på bilden är platsen väldigt populär att besöka och det var fullt av folk som väntade på att få besöka den väldigt ståtliga kyrkan.

Sedan tog vi oss vidare med våra favoritbussar till festivalen, där kvällen var fylld av streetfood och luftballonger.

Man fick även se hela processen av uppblåsning av luftballongerna, gå runt inuti och senare se dom lyfta mot himlen. Det fanns även en samling av äldre bilar, vissa med olika motiv andra vintage.

Efter en trevligt spenderad dag och kväll var det dags att tränga in sig i skolbussen för sista gången och ta sig tillbaka till Buenos Aires. Det blev en trevlig powernap av sista bussresan!

Bienvenidos! Mitt namn är Samantha och här kommer ni få höra om allt mellan jord och himmel från mitt utbyte i Buenos Aires under höstterminen!