Hur hittar man boende för utbytesterminen?

Att hitta någonstans att bo känns ju rätt avgörande och priset kan variera kraftigt beroende på vilken lösning man hittar, ungefär såhär ser det ut i Brisbane:

1. College
    Jag bor ju på ett av skolans 10 college och fördelar är helt klart att man är en del av en gemenskap, det finns alltid personal på plats, vet vad man får för pengarna och dessutom kan köpa ett matpaket om man inte vill laga egen mat. Grace College anses vara ett av de billigaste och vi betalar 495 AUD/vecka men jag såg på hemsidan att de ökat priserna för nästa termin till 655 AUD/vecka. Då är man 15 personer som delar på 3 duschar och 3 toaletter. Jag betalar något mer eftersom jag har ett så kallat ensuite rum med egen dusch och toalett.
    Nackdelen med college är att det är ganska lyhört och folk festar de flesta dagar veckan. ”Tyst efter klockan 22” hålls väl sådär. Mina kompisar som har vanliga rum har också sagt att de gemensamma badrummen är ganska äckliga med jämna mellanrum. Med det sagt så trivs jag toppen, och de flesta som jag umgås med bor också här, man blir rätt snabbt en go grupp av folk och vi gör allt från road trips till filmkvällar. Jag var ute i otroligt god tid och bokade mitt rum redan i december med ankomst i augusti, men jag har flera vänner som bokade sina rum bara någon månad innan ankomst. Vissa college är fullbokade, men just Grace har en rejäl omsättning på boende då nästan hälften av oss är utbytesstudenter och bara här för en termin.
  2. Airbnb
    Särskilt i början av terminen var det många som hoppade runt mellan olika airbnb:s. Ett helt okej alternativ men många har sagt att det blev rätt dyrt i slutändan för att det var svårt att hitta ett vettigt pris när perioden man hyr bestäms av den som hyr ut. Alltså att lite osäkrare alternativ, men en värdig plan B. Särskilt om man är ute i sista sekund.
  3. Delad lägenhet
    Några studenter har hittat antingen en en lägenhet att dela tillsammans med andra studenter som de känner (särskilt norrmännen har lyckats med detta, men de är ju också ca 200 personer) medan andra har hittat ett rum i en delad lägenhet tillsammans med andra som de inte känner.
  4. Studentboende
    Utöver college erbjuder UQ också ett annat typ av studentboende där man hyr en studio/rum men det finns inga gemensamma aktiviteter eller liknande. Huset ser riktigt nice ut utifrån, med pool på taket och allt. Sök på Kev Carmody om du vill veta mer. De har personal på plats men vad jag hört kan det vara lite stökigt ändå.
    Det finns också flera företagsdrivna studentboenden så som Unilodge och Scape. Här finns det olika typer av rum att hyra, både privata och delade. De finns på flera platser i Brisbane, både nära skolan och mer centralt. De är dock rejält mycket dyrare vad jag sett och dessutom matchar deras uthyrningstider inte terminstiderna, vilket känns otroligt märkligt.
  5. Övrigt
    Flatmates.com.au är en sida för personer som söker en inneboende. Kan absolut vara ett alternativ, kanske särskilt om man ska vara borta ett år.
    Facebook har flera grupper för utbytesstudenter på UQ och här läggs det titt som tätt upp notiser från personer som önskar ”bryta” sitt kontrakt med till exempel Scape eller Unilodge och därför erbjuder sitt rum för kvarvarande tid av kontrakten, ibland med möjlig förlängning.

My home is my castle (?)

I Brisbane, Australien och läser kurser på UQ i 6 månader.