Lone Pine’s koalor

I helgen åkte vi till Lone Pine Koala Sanctuary och tittade på en hel drös olika djur. Häftigast var nog att få hålla en koala och gå in i kängururnas hage och klappa dem men det fanns många fler arter av djur än vad jag först väntat mig.

Koalor väger mer än man tror och är faktiskt inte riktigt så fluffiga som man skulle kunna tro, snarare lite sträva i pälsen. Men herregud vad gulliga de är. Sötchock! Kängururna däremot är helt otroligt lena och fluffiga och faktiskt riktigt kelvänliga. De har ju så klart blivit tränade att vistas med besökare, en vild känguru är inget man går fram till och klappar om man inte vill riskera en rejäl smäll.

Några av de djur vi såg, förutom koala och känguru, var dingo, platypus (näbbdjur), cassowary, tasmansk djävul, och en fågel som jag just nu glömt namnet på.

Fun fact om cassowarys: de kan springa i upp till 50 km/h, äter både kött och grönt och är allmänt kända som killer birds, då den även jagar människor och det sägs att den hoppar på dig till du dör. Här får du lite stoff till dina mardrömmar! Vill du ha mer så kan du googla lätet från en tasmansk djävul. Var så god.

I Brisbane, Australien och läser kurser på UQ i 6 månader.