Första dagarna och introduktion

Förra torsdagen och fredagen fick vi alla internationella studenter en introduktion till skolan med både information om kurser och det akademiska, passerkort och allt administrativt men även om staden och livet som student i Buenos Aires. Vi fick också testa empanadas, vilket var en höjdpunkt. Det var även roligt att för första gången få träffa alla utbytesstudenter som studerar här på UCA. Vi är drygt 150 studenter från hela världen med majoritet från Frankrike och Spanien men variationen är väldigt stor!

Man kan här på UCA studera kurser från alla fakulteter, och är ej bunden till endast en vilket för min del gör det enklare att hitta kurser eftersom civilingenjör industriell ekonomi både har kurser från Ingenjörsavdelningen såväl som kurser från Ekonomiavdelningen. Det finns även ett speciellt utformat kursutbud för internationella studenter under namnet PEL, där det finns kurser inom många olika områden med mer fokus på kritiskt tänkande, utmaningar i samhället och även Argentina. Dessa kurser är även i majoritet på engelska!

Detta inlägg skriver jag idag från biblioteket i UCA i huvudbyggnadem med utsikt över fina området Puerto Madero! Nedan på bilderna kan ni se ingången till huvudbyggnaden och en bild från campus.

Huvudbyggnaden ”Edificio Santa María”
Utsikt över Puerto Madero
Bienvenidos! Mitt namn är Samantha och här kommer ni få höra om allt mellan jord och himmel från mitt utbyte i Buenos Aires under höstterminen!