Sightseeing i Brisbane

Sista helt lediga dagen innan O-week börjar imorgon och då passade jag på att se mig lite om i min nya hemstad. Fick tips av chauffören som hämtade mig på flygplatsen att ta en tur på stadens färja och åka med ett helt varv, så det var precis vad jag gjorde.

För att åka krävs ett lokalt busskort, så kallat go card, och man kan få 50% rabatt om man ansöker som student online på Translinks hemsida, väldigt fiffigt med rabatter tycker vi studenter så klart.

Färjan är alltså vanlig lokaltrafik, kallas RiverCat och stannar på ett flertal ställen utmed floden, där min skola UQ på St Lucia är södra ändhållplatsen och Hamilton är den norra. Allt som allt tog turen nästan 3 timmar och det var ett fantastiskt sätt att få se staden. Kan varmt rekommenderas.

Jag skuttade på hemvägen av i mysiga Southbank för en tidig middag men om den stadsdelen finns det alldeles för mycket att säga än vad som får plats i detta inlägg, så jag ber att få återkomma. Cheers!

I Brisbane, Australien och läser kurser på UQ i 6 månader.