O-week

Då är O-week i full gång och det finns verkligen mycket olika saker man kan göra och testa på. I måndags hade vi en första session för alla utbytesstudenter, vi var nästan 500 personer på plats och min första känsla var; hur kan alla andra redan känna varandra när jag inte känner någon? Otroligt många skandinaver var där, framförallt norrmän men jag lyckades inte tjuvlyssna mig fram för att hitta någon svensk.

Därefter var det pannkakor och rundtur på campus på schemat. Själva rundturen gav kanske inte supermycket, det är verkligen ett enormt campus, så jag kommer absolut behöva använda någon sorts kartapp för att ta mig fram. Tror dock att jag lyckats lokalisera de byggnader där jag har de flesta av mina lektioner, skönt nog ligger de bredvid varandra.

I måndags kväll hade vi sedan Trivia Night på Grace College och då fick jag äntligen mina första vänner, tjoho! Sedan den kvällen känner jag mig mycket mer hemma här i Brisbane, och det visade sig rätt snabbt att alla inte alls kände varandra så väl som jag trott, de hade mötts typ 12 h innan 🙂

I tisdags var det dags för EAIT (engineering, architecture and IT) orientation och jag och min nya belgiska kompis Matthias begav oss till campus. Det började med information, sedan en utmaning som man skulle lösa tillsammans med de man satt med. Uppdraget var att minska tiden det tar för en student att ta sig från en lektion till en annan med tanke på hur stort campus är, vår lösning blev broar mellan taken för att kunna gå den kortaste och rakaste vägen mellan byggnader, fågelvägen alltså. Otroligt rimlig idé.

Nu vankas det meet and greet med australienska djur, har stora förhoppningar om att få klappa en wombat!

I Brisbane, Australien och läser kurser på UQ i 6 månader.

En kommentar till “O-week”

1. Så spännande att få följa din resa. Var rädd om dig.

Kommentarer är stängda.