Arrivederci!

Det är med blandade känslor som jag idag skriver mitt sista blogginlägg som utlandsbloggare. Det har varit en fantastisk upplevelse att få dela med mig av min tid här i Padova, och jag hoppas att ni har haft lika roligt att följa med på min resa!

Min tid här i Padova har varit fyllt av så många minnesvärda stunder och upplevelser — det känns som en livstid trots att det bara har gått ett halvår. Jag har besökt fler platser i Italien än jag någonsin trodde att jag skulle få se, jag har lärt känna människor från hela världen och jag har fått en djupare förståelse för kulturella skillnader och hur människor fungerar. Jag är förundrad över hur många platser jag har hunnit besöka; Venezia, Milano, Turino, Amalfikusten, Napoli, Pompeii, Lago di Como, Lago di Garda, Bassano del Grappa, Firenze, Bologna, Verona, Vincenza, Burano, Murano, Sirmione och Trento. Det var helt magiskt att få uppleva karneval — både i Padova och Venezia!

Det har inte alltid varit lätt att vara utbytesstudent. Att anpassa sig till en ny kultur och ett nytt sätt att leva tar tid och energi, och det har funnits dagar då jag känt mig utmattad och överväldigad. Men det har också varit en otroligt berikande upplevelse, och jag är så tacksam för allt jag har fått lära mig under min tid här.

Nu när mitt äventyr i Padova går mot sitt slut, känner jag en stor tacksamhet och kärlek till denna stad och dess invånare. Jag kommer att sakna allt från de vackra byggnaderna och de pittoreska gatorna till gelato och aperol spritz. Mest av allt kommer jag att sakna alla människor jag har träffat under min tid här.

Tack för att ni har följt med på min resa här i Padova! Ett särskilt tack till min kompis Max som jag lovade att jag skulle åka på utbyte. Under ansökningsprocessen blev jag trött på tanken av utbyte och funderade på att inte gå vidare med processen — men då tänkte jag på löftet och det är jag otroligt tacksam för. Jag vill också tacka David Grenot som föreslog Padova och svarade på alla mina frågor om utbytet! Jag är evigt tacksam!

Jag önskar er allt gott i framtiden och hoppas att ni också får möjlighet att uppleva något liknande. Om två timmar går planet till Stockholm, men det kommer inte vara sista gången jag är i Italien.

Arrivederci!

Medicinsk bioteknik 5:e året, Università di Padova i norra Italien.