Hur tar man sig runt i Valencia på bästa sätt?

¡Hola!

Nu undrar ni kanske vad som är det bästa sättet att ta sig runt i Valencia på? Valencia är en väldigt platt och solig stad vilket ger bra förutsättningar för ett välfungerande transportsystem. Men vad är egentligen bäst och vad finns det för alternativ?

Cykel

Så skönt att Valencia är platt! Det är bara att trampa på.

Många använder ett hyrsystem som heter Valenbisi som ger en tillgång till en massa cyklar i staden. Detta funkar jättebra och är också väldigt billigt. Det kostar ungefär 150kr för ett helt år och är antagligen det billigaste sättet att ta sig runt på. Det finns stationer lite överallt, men man får ha lite koll på att det kan finnas ont om cyklar på vissa populära områden, så då får man gå lite.

Det finns även andra sätt att få tag på en cykel. En del har köpt en egen cykel där nere. Men risken är att den blir stulen vilket är ganska vanligt. Så därför kan det vara smartare att gå för ett annat hyrsystem istället. Det finns sådana där man hyr en särskilt cykel för en längre tid istället och om den blir stulen så har dom försäkring så att du kan få en ny. Dessa cyklar kan kännas igen med en gul rand på cykeldäcken.

Enda nackdelen när man ska cykla är väl om det ska regna. Men det regnar otroligt sällan i Valencia så det är oftast inget problem.

Kollektivt

Vi har haft en väldans tur när det kommer till kollektivtrafiken. Hela hösten fram till slutet på januari har vi ungdomar kunna få tag på ett gratis kollektivtrafikkort som gäller på alla bussar, tunnelbanor, spårvagnar dygnet runt. Dock vet jag inte om detta ska fortsättas med till våren. Det jag har fått höra är att detta är för att politikerna i Valencia ska ha något val snart och under hösten har man premierat ungdomarna med gratis kollektivtrafik.

Annars är oftast det billigaste att skaffa ett 10-resekort för 5.60 euro. I Valencia använder vi papperskort så det gäller att man inte pajar den. Men det funkar bra. Det går också att fylla på kortet med ytterligare 10 resor. Så vi ligger på ungefär 6 kr resan istället för 26 kr i Stockholm. Däremot är det alltså 6 kr per resa, dvs. du måste betala igen om du byter från buss till tunnelbana.

Det är också väldigt lätt att ta sig runt med kollektivtrafiken i Valencia. Det finns bra anknytningar, bra placerade tunnelbanor, busslinjer och bussar.

Promenad

Valencia är ju nästan lika stor som Stockholm, men har inte alla dessa broar och är ju platt som sagt. Det gör det ju enkelt att kunna gå runt. Men mitt tips är snarare att spar på benen till då man går mellan barerna, i butikerna och på campus. Även om det inte är någon fara att gå från ena sidan av Valencia till den andra på ca. 30-60 min. Så finns det helt klart bekvämligare sätt.

Taxi

I Valencia är det MYCKET MER värt att ta taxi. Om Du ska igenom nästan hela stan kostar det oftast inte mer än 80-120 kr. Är ni några som kan dela på taxi från klubben så är det inga som helst problem.

Jag har mest använt taxi när jag ska ta mig runt med mina väskor och då är det inga problem. Det kostar kanske 20 euro till och från flygplatsen.

Appen jag använder oftast heter FREE NOW och där får man lätt på en taxi inom 2 minuter.

Elsparkcykel

I Valencia finns inga elsparkcyklar som man kan hyra. Däremot åker folk runt i elsparkcyklar som dom själva har köpt. I Valencia är det lag på att man har hjälm på sig om man ska åka.

¡Ciao!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!