5 saker jag hade gjort annorlunda med mitt utbyte i Spanien

¡Hola!

Jag vill dela med mig om några saker som jag hade önskat att jag hade gjort annorlunda med mitt utbyte här i Valencia. Dom är inte många, men det kanske hjälper dig som ska ner till Spanien eller utbyte generellt att tänka ett varv till om ditt utbyte.

Stanna kvar i Spanien under hela utbytet

Jag behövde visserligen åka upp till Stockholm två gånger under mitt utbyte av olika anledningar. Men om jag fick bestämma så hade jag stannat kvar i Spanien under hela utbytet. Dels då för att då kan man testa på att fira jul och nyår i ett annat land om man inte redan har gjort det.

Det kan kännas också som att man tappar kontakten lite med dom som är kvar i utbyteslandet när man själv är borta.

Men från min erfarenhet så märks det knappt när någon är borta. Det är ändå så många människor som cirkuleras så ni kommer ändå ses snart.

Gör fler resor och upptäck staden mer

Jag lade väl ganska mycket tid på att studera. Men om du kan så passa på att åk på så många resor du bara kan med några av arrangörerna (t.ex. Erasmus VIP, Happy Erasmus, Erasmus life, etc.). Särskilt i början. Passa på medan det är varmt att åka till t.ex. Montenejos och bada i vattenfallet osv.

Ta också tillfället i akt och åk på en rundtur runt Valencia och bekanta dig med staden du ska bo i. Kanske finns det något spännande ställe du vill åka tillbaks till med dina kompisar.

Ta färre kurser om du kan

Om du har haft möjligheten att läsa något fler poäng innan du går på utbyte så är det perfekt. Du vill och kommer behöver mer tid till att hitta på roliga saker med dina nyvunna kompisar, snarare än att sitta i skolbänken.

Att åka på utbyte kan vara helt livsförändrande och en fantastisk upplevelse, så låt inte plugget hindra dig.

Var ännu mer ute i god tid

Om du gillar sport lika mycket som jag vill du särskilt kolla upp den sporten du är intresserad av så fort som möjligt här i Valencia, så att du kan gå med i någon av de olika träningsgrupperna, då det ibland bara finns plats för ett visst antal.

Särskilt om du ska ta lektioner i t.ex. tennis/padel etc. vilka inte kostar så mycket tycker jag verkligen att du ska passa på i och med att det är ganska dyrt i Sverige och relativt billigt i Spanien.

Detta gäller även boende. Själv fick jag höra att det var busenkelt att fixa boende i just Valencia. Tro inte att det kommer vara lätt att hitta boende när du kommer fram. Spara dig den stressen och fixa boende på förväg. Skriv i god tid till grupper på Facebook och till annonser på idealista.

Dom jag bor nu med, vi spenderade en vecka på ett schysst Airbnb en vecka innan vi hittade ett boende i Valencia. Men det var verkligen skönt att ha en lägenhet fixad.

Efter att ha pratat med många andra utbytesstudenter var det tydligen jättevanligt att folk hade fixat sina boende långt i förväg. Så passa på du också.

Skriv direkt till fakulteterna

Om du är i den sitsen att du letar efter ett universitet med ett bra passande program och du vet inte vad du ska välja för kurser. SKRIV TILL FAKULTETEN. Samma gäller om du har blivit nominerad av KTH, men fortfarande är osäker. Hitta en kontaktperson och mejla ut i god till och diskutera vilket alternativ som passar dig bäst. Detta kan spara dig många tårar framöver.

Det här gäller antagligen inte alla. Men om du känner att du kanske går ett lite udda program som mig. Alltså att det inte finns mycket motsvarande utomlands. Tveka inte att kontakta det internationella kontoret för den fakulteten som du är intresserad av!

¡Adiós!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!