Konstiga japanska smaker

Hej!

När jag pratat med tidigare utbytesstudenter och de sagt att maten smakar likadant efter ett tag i Japan tänkte jag att det inte kan stämma, japansk mat (i Sverige) är ju fantastisk!

Men! detta är faktiskt sant. Japanska köket jobbar med ’rena’ smaker och buljongen de har till udon, ramen och sobanudlar heter dashi. Dashi kan göras på flera olika grunder så som fisk, kyckling, fläsk etc. Jag klarar inte av den smaken men jag tror det är för att den är ren umami. I svenska köket gillar jag tex inte tryffel och det är samma smak-spektra. Jordigt, unket, fermenterat.

Katsuobushi är torkad och rökt fisk som hyvlas till flarn och strösslas över många maträtter, INTE min smak. Även fast jag älskar varm- och kallrökt lax hemma. Men det som är bra med att ha ätit mycket äckligt är att jag lärt mig exakt vad jag inte tycker om.

Natto är en klassiker i Japan och det är fermenterade sojabönor som ligger i små halvdeciliters-paket. Du lyfter av locket och vispar de hackade bönorna i den genomskinliga slime-liknande geggan tills den blivit vit och luftig sen håvar du i dig med slimesträngar hängande mellan paketet i din hand och din mun. Första gången jag testade natto hade jag i wasabi då min japanska sambo Maya tipsade om det, det var helt ok. Slemmigt men mättande. Andra gången var det natto i mitten av en sushirulle, bara natto inget annat, det fick mig att känna mig klar med den smaken. Natto ska vara bra för magen men det finns ju annan mat som är det också, utan att vara slime

.

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.