Gallerie dell’Accademia & Tiramisu

Igår åkte jag iväg på ett spontant äventyr till venedig. Då det var lite sista minuten åkte jag själv, det är ganska skönt att åka iväg och utforska själv när man konstant är omgiven av andra människor. Dessutom så kan man ändra sina planer precis som man vill. Mitt första mål var den mest kända bron i Venedig ’Ponte di Rialto’. Den knyter samman de två större områdena i Venedig — San Marco och San Polo. Det är också en av de mest dekorerade broarna, och innehåller en massa butiker som säljer allt från glas från Murano, till smycken.

Efter att ha sett bron och kollat lite i butikerna gick jag vidare till La Tecina Vegana, där jag hade bokat bord kvällen innan. Anledningen till att jag valde den restaurangen var dels att den är helt vegansk och dels att jag hade hört mycket gott om deras Tiramisu ❤️. Innan jag gick dit hade jag bara ätit tiramisu en gång under utbytet, i Florens. Tiramisun på La Tecina Vegana var väl värd sina lovord! Än så länge är det den bästa tiramisun jag har ätit.

Efter en otrolig lunch promenerade jag vidare till Gallerie dell’Accademia som har den största samlingen av konst från Venedig. Jag har nog aldrig sett så här mycket konst som under utbytet. Än så länge har jag mycket att lära mig om konst men det jag gillar mest är symbolismen och hur en bild kan berätta så mycket. Dels om konstnären men också om idéer som fanns i samhället konstnären levde i.

Ci vediamo!

Medicinsk bioteknik 5:e året, Università di Padova i norra Italien.