Hur sorterar man skräp i Valencia?

¡Buenas!En sak jag verkligen inte förstod mig på riktigt när jag kom till Valencia var hur sorteringen går till här. Var ska alla glas, papper, plast, metall, etc. ta vägen? I studenthuset IDUN där jag bor annars finns bra sorteringsrum. Mer eller mindre kan man sortera allt där. Det enda jag skulle önska vore något sätt att ta hand om komposten, kanske på något sätt utvinna biogas eller annat spännande som ni ingenjörer kan komma på.

Men här i Spanien skiljer sig sorteringssystemet, istället för att man fokuserar på själva råvaran i lika stor utsträckning som i Sverige, så tänker man kanske mer på hur produkten ser ut. Jag vet inte vilket system som fungerar bäst, Sveriges eller Spaniens. Det finns såklart många kurser på KTH där man pratar en del om sorteringen. Jag minns t.ex. från ”CK1165 Materialens kemi och egenskaper” (hette KF1165 när jag hade kursen, ugh, börjar jag bli gammal?) att vi diskuterade återvinningsgraden i Sverige och att vi var duktiga på att både återvinna pantflaskor och glas, samt att göra nya produkter utav dom. Men det behövs naturligtvis göras en djupare analys mellan dom två ländernas system för att avgöra en vinnare. Se det som min pitch för någon KTH-ares framtida uppsats. Här är i så fall en bra start för att se hur kommunen i Valencia jobbar: https://valencia.es/cas/inicio.

Snabb guide:

• Förpackning (ex. mjölkförpackningar, läskburkar, plastpåsar) = Gult
  • Papper eller kartong = Blått
  • Glas (att blanda färg och färglösa glas går bra) = Grönt
  • Organiskt (även pizzakartonger går bra) = Brunt
  • Övrigt (hygienprodukter och lite udda prylar) = Svart
  • Batterier = Små gröna hinkar
  • Olja (ex. raps, oliv, solros) = Orange

¡Ciao!

Såhär brukar sorteringskärl se ut på campus.
Ett litet fact-sheet på vad som ska var. Hittade denna uppsatt i kårhuset.
Sophanteringen utanför lägenheten. Dessa finns runtom i Valencia.
Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!