Hur uppmärksammas bröstcancermånaden i Valencia?

¡Buenas!

Idag när jag och min kompis Tony fikade på campus (varsin kaffe och napolitana) fick vi syn på en massa speglar utplacerade mittemot oss. Tony, som redan hade passerat dom innan förklarade för mig att det var för att uppmärksamma bröstcancern.

Under hela oktober varje år är det den internationella bröstcancermånaden. Bröstcancer eller cancer de mama (alltså mammacancer) s0m man säger på spanska, är något jag tycker är viktigt att prata om.

Men det är inte varje dag man kanske tänker på en sån sak som påverkar så många människor dagligen. Så därför tycker jag att det är så bra att det lyfts här på UPVs campus och dessutom på ett sådant interaktivt sätt.

För mig känns det här ämnet extra väsentlig eftersom min utbildning har bestått av kurser där vi har gått in på bröstcancer, eller snarare cancer i allmänhet.

Så, vad är det i min utbildning (Medicinsk Bioteknologi) på KTH som kan kopplas till bröstcancer, undrar ni?

Jo, för att inte vara för långrandig så ska bara jag ta ett exempel: biomarkörer. En biomarkör är en mätbar indikator av ett biologiskt tillstånd. T.ex. halten av något hormon, enzym eller fördelningen av flera ämnen i din kropp. Tänk att varje gång du lämnar ett kiss eller blodprov till en biomedicinsk analytiker så får du tillbaka någon form av information. T.ex. ett högt CRP-värde som tyder på att du har någon form av infektion i kroppen.

Varför är det viktigt med biomarkörer i cancerforskning?

Jo, för att om man kan med hjälp av biomarkörer identifiera ett tidigt stadie av cancer, så ökar ofta överlevnadschansen hos patienten.

Vill du veta mer? Se den här YouTube videon från Cancerfonden som förklarar mer vad en biomarkör är och hur det hjälper i cancerforskning: https://www.youtube.com/watch?v=wYozHft5R9s)

I vilka har jag fått lära mig om biomarkörer?

I en av mina kurser Proteomik (CB2080), diskuterade vi olika metoder som man kan använda för att leta efter potentiella biomarkörer, t.ex. genom att koppla MS (Mass Spektrometri) tillsammans med Affinitets-Baserad Proteomik. Mer exakt hur MS funkar har jag fått lära mig i kurser som kemisk analys (KD1280) och under mitt KEX-arbete (KA103X). En genomgång på Affinitet-Baserade metoder gick vi igenom i Applicerad Genteknologi (BB2255).

Statistik

Jag tänker att medan vi pratar om det här, kan det vara nyttigt att fräscha upp sig på den senaste statistiken (2020) som kommer från cancerfondens hemsida:

• 7 628 personer fick bröstcancer 2020 (7570 kvinnor och 58 män)
  • Bröstcancer står för 30% av all kvinnlig cancer
  • 87,3% av kvinnor beräknas leva 10 år efter att de fått sin bröstcancerdiagnos (de kan alltså leva längre än så såklart)
  • 1 395 kvinnor dog i bröstcancer 2020

Samt två intressanta grafer, som jag tycker är viktiga att lyfta eftersom de visar på att bröstcancervården blir bättre. En bakomliggande anledning till dessa är just utvecklingen av bra biomarkörer som kan detektera tidig stadie av bröstcancer.

För mer statistik från cancerfonden: https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik/brostcancer

Hoppas ni tyckte att det här var ett värdefullt inlägg!

¡Ciao!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!