Arkitektur i Tokyo – 紀尾井清堂

Hej alla!

Jag studerar mitt första masterår i arkitektur på Tokyo City University (TCU) i Takaharu Tezukas studio. Tezuka är en ganska känd arkitekt i Japan, men kanske mest i arkitektkretsar. I skolan har jag 3 kurser; Architectural Design Theory, Architectural Design och Tezuka’s Laboratory Seminar. Kurserna är schemalagda under torsdagar och lördagar, all övrig tid har jag fritt arbete. Efter min första lektion i Architectural Design i lördags blev jag tipsad av en japansk tjej i min grupp att jag borde kolla in 紀尾井清堂 (Seido Kioi) ritat av Hiroshi Naito. Beställaren ville att byggnaden skulle vara helt utan funktion och resultatet blev fyra vinklade betongpelare som lyfter en 15 meter stor betongkub, omgiven av en glaslåda. Interiören består av ett atrium i fyra nivåer, våningarna är sammankopplade med trappor och varje trappa vetter åt olika håll. Våningsplanen löper som balkonger längs väggarna.

Vad jag fastade för var detaljomsorgen. Trä, betong och stål möts gång på gång i vackra lösningar och takfönsterna släpper in ett vackert ljus från himmelen ovanför. Det var en skogräns när du skulle ta första trappan upp längs atriumet och eftersom jag hade sandaler på mig så jag fick jag gå barfota på de vackra trägolven. Det kändes väldigt högtidligt och harmoniskt.

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.